Recitat musical a El Cortesano de Luis Milán

Autors/ores

  • Luis Gásser Conservatorio Superior Municipal de Barcelona - Stanford University (EEUU)

Paraules clau:

musical recitation, Recitado musical, Prácticas interpretativas del siglo XVI, interpretative practices in the sixteenth century, LuisMilán, vihuela

Resum

La condició de compositor i poeta del vihuelista valencià permet observar les relacionsentre la seva producció musical i la literària. La informació obtinguda, contrastada ambaltres fonts musicals i literàries assenyalen interessants hipòtesi sobre les practiquesinterpretavies del recitat poètic musical a la primera meitat del segle XVI.

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.

Biografia de l'autor/a

Luis Gásser, Conservatorio Superior Municipal de Barcelona - Stanford University (EEUU)

Professor del Conservatorio Superior Municipal de Barcelona

Referències

Aron, Pietro (1545), Lucidario in musica di alcune opinione antiche e moderne, Venecia.

Fernández de Heredia, Juan (1562), Algunas obras de burlas, y estas primeras pasó con un caballero amigo suyo… Valencia, Juan Muy.

Milán, Luis (1535), Libro de motes de damas y caballeros intitulado el juego de mandar, Valencia, Francisco Díaz Romano.

Milán, Luis (1536), Libro de música de vihuela intitulado el maestro, Valencia, Francisco Díaz Romano.

Milán, Luis (1561), Libro Intitulado El Cortesano, Valencia, Juan Arcos.

Salinas, Francisco (1577), De musica libri septem, Salamanca, Mathias Gastius.

Zarlino, Giuseppe (1562), Institutioni harmoniche, Venecia, Francesco Senese.

Arriaga, Gerardo (2007), «Reflexiones en torno a Luis Milán: vida, obra, historiografía», Roseta, Revista de la Sociedad Española de la Guitarra, núm. 0, Madrid, p. 12-16.

Bardi, Giovanni de’ (1974), «Discorso mandato a Giulio Caccini detto Romano sopra la musica antica e ‘l cantar bene», Giovan Battista Doni: Lyra Barberina, Anton Francesco Gori ed., Florencia, Stamperia Imperiale, 1763. Bolonia, Forni, Facs. ed.

Branca, Vittore (1956), Giovanni Boccaccio, Decameron, Letteratura Italiana Einaudi, Torino, Utet.

Biblia Catalana Interconfesional (1994), Barcelona, Associació Bíblica de Catalunya, Editorial Claret, Societats Bíbliques Unides.

Boscán, Juan (1984), Los cuatro libros de El Cortesano [de Castiglione], Barcelona, 1534. (Introducción y notas de Rogelio Reyes Cano, Madrid, Espasa-Calpe, 1945).

Brown, Howard Mayer (1991), «Songs after supper. How the aristocracy entertained themselves in the fifteenth century», Musica Privata. Die Rolle der Musik im Privaten Leben, Innsbruck, Edition Helbling.

Campo Tejedor, Alberto del (2004), «Trovadores de repente. La improvisación poética en el Siglo de Oro», eHumanista, v.4, 2004, p. 119-157.

Castiglione, Baldassare (1528), Il libro del Cortigiano, Venecia, Aldo Romano y Andrea d’Asolo (vid. Boscán 1984).

Colella, Alfonso (2015), «Juegos de palabras y música en El Cortesano de Luis Milán», Scripta, Revista internacional de literatura i cultura medieval i moderna, núm. 5, Universitat de València, p. 229-252.

Dart, Thurston (1958), «Miss Mary Burwell›s Instruction for the Lute», Galpin Society Journal, XI.

Díaz Roig, Mercedes (1984), El Romancero Viejo, Madrid, Cátedra.

Escartí, Vicent Josep (2011-a), Lluís del Milà: El cortesano, edició a cura de Vicent Josep Escartí, estudis introductoris de Vicent Josep Escartí i Antoni Tordera, 2 v., (Estudi i transcripció y Facsímil), València, Biblioteca Valenciana, Ajuntament de València, Universitat de València.

Escartí, Vicent Josep (2011-b), «Sobre la vida y las ideas de un cortesano renacentista: Luis Milán (1507?-1559)», eHumanista, vol. 18, p. 248-266.

Ferrer del Rio, Antonio y Pérez Calvo, Juán (1844), «El Ciego», Los españoles pintados por sí mismos, Madrid (vid. Rodríguez-Moñino 1967).

Ferrer Valls, Teresa (2007), «Corte virreinal, humanismo y cultura nobiliaria en la Valencia del siglo XVI», E. Berenguer (coord.), Reino y ciudad. Valencia en su historia, Madrid, Fundación Caja Madrid, p. 185-200.

Filgueira Valverde, José (1985), Cantigas de Santa María, Madrid, Editorial Castalia.

Frenk, Margit (1990), Corpus de la antigua lírica popular hispánica (siglos XV a XVII), Madrid, Editorial Castalia (1987).

Frenk, Margit (2003), Nuevo corpus de la antigua lírica popular hispánica (siglos XV a XVII), México, Fondo de Cultura Económica.

Fuenllana, Miguel de (1981), Libro de música para vihuela intitulado Orphenica Lyra, Sevilla, Martín de Montesdoca (1554), Ginebra, Minkoff Reprint, Facs. ed.

Gale, Glen R. (1971), «Sebastián de Córdoba (c.1545 – c.1604): Obras de Boscán y Garcilaso trasladadas en materias cristianas y religiosas, Granada, 1575», Garcilaso a lo divino, Madrid, Castalia.

Galilei, Vincenzo (1967), Dialogo di Vincentio Galilei Nobile Fiorentino della Musica antica et della Moderna (Fiorenza, Giorgio Marescotti, 1581), New York, Broude Bros.

García Matos, Manuel (1963), «Pervivencia en la tradición actual de canciones populares recogidas en el siglo XVI por Salinas en su tratado De musica libri septem (Salamanca, 1577)», Barcelona, Anuario Musical, XVIII.

Gásser, Luis (1996), Luis Milán on Sixteenth-Century Performance Practice, Bloomington & Indianapolis, Indiana University Press.

Gásser, Luis (2007), «El villancico, Milán y la métrica implícita», Actas del Simposio sobre Luis Milán, Valencia, Sociedad Española de la Vihuela.

Gómez Muntané, Maricarmen (1992), Fletxa, Mateu (1481?-1553?), La Viuda. (Ensalada), Barcelona, Biblioteca de Catalunya.

Gómez Muntané, Maricarmen (2008), Las Ensaladas (Praga, 1581), vol.I, Valencia, Institut Valencià de la Música.

Gómez Muntané, Maricarmen y Griffiths, John (2013), Mateo Flecha (c.1481-1553?), Los villancicos, Valencia, Generalitat Valenciana, Subdirecció de Música, Cultura i Arts.

Griffiths, John (2003), Luis Milán, Alonso Mudarra y la canción acompañada, Siglos de Oro, núm. 22.

Gutiérrez Solana, José (1918), «El ciego de los romances», en Madrid, escenas y costumbres. Segunda serie, Madrid (vid. Rodríguez-Moñino 1967).

Haar, James (1989), «Monophony and the Unwritten Tradition» en Performance practice: Music before 1600, Howard Mayer Brown and Stanley Sadie, editors, New York & London, W. W. Norton & Company.

Knighton, Tess (1997), «Spaces and context for listening in 15th-century Castile: The case of the Constable’s palace in Jaén», Early Music, 25/4, p. 661-677.

Lambea, Mariano (2000), Íncipit de poesía española musicada, ca. 1465-ca. 1710, Madrid, Sociedad Española de Musicología.

Lambea, Mariano (2012), con la colaboración de Lola Josa y Francisco A. Valdivia, Nuevo Íncipit de Poesía Española Musicada (NIPEM), Alicante, Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes.

Lerín, Javier (2008), Auto de Navidad del Colegio Estudio, originariamente ordenado y compuesto per Jimena Menéndez-Pidal con música seleccionada y compuesta originalmente por Magdalena Rodríguez Mata, Madrid, ADANAE.

Lockwood, Lewis (1984): Music in Renaissance Ferrara: 1400-1505. Cambridge (Massachusetts), Harvard University Press.

Milán, Luis (1874), Libro Intitulado El Cortesano. Madrid, ‘Colección de Libros Españoles Raros o Curiosos’, VII.

Moll, Jaime (1963), «Notas para la historia musical de la corte del Duque de Calabria», Anuario musical, XVIII, Barcelona, p. 123-135.

Mudarra, Alonso (1980), Tres libros de música en cifra para vihuela (Sevilla, 1546), Mónaco, Editions Chanterelle, Facsímil.

Narváez, Luys de (1980), Los seys libros del Delphin de música de cifras para tañer vihuela (Valladolid, Diego Fernández de Córdoba 1538), Ginebra, Minkoff Reprint, Facs. ed.

Navarro, Cecilio [1881], «El Ciego», Los hombres españoles, americanos y lusitanos pintados por sí mismos, Barcelona (vid. Rodríguez-Moñino, A. (1967)).

Nelson, Bernadette (2005), «The court of don Fernando de Aragón, Duke of Calabria in Valence, c.1526-c.1550: music, letters and the meeting of cultures», Early Music, May 2005, p. 194-222.

Ness, Arthur J. (1984), The Herwarth Lute Manuscripts at the Bavarian State Library, Munich: A Bibliographical Study with Emphasis on the Works of Marco dall’Aquila and Melchior Newsidler, Ph. D. diss., New York University, Ann Arbor (Michigan), U.M.I.

Ravasini, Inés (2010), «Crónica social y proyecto político en El Cortesano de Luis Milán», en Fosalba, Eugenia y Vaillo, Carlos, Literatura, sociedad y politica en el Siglo de Oro, Bellaterra, Servei de Publicacions de la UAB, p. 69-92.

Rodríguez-Moñino, Antonio, ed. (1967), Cancionero de Romances en que están recopilados la mayor parte de los romances castellanos que asta agora se han compuesto. Anvers, Martín Nucio (ca.1548), Madrid, Editorial Castalia.

Ros-Fábregas, Emilio (1993), «Canciones sin música en la corte de Isabel la Católica: Se canta al tono de…», Revista de Musicología, 16/3.

Ros-Fábregas, Emilio (2008), «Melodies for Private Devotion at the Court of Queen Isabel», ed. Barbara Weissberger, en Queen Isabel of Castile. Power, Patronage, Persona, Woodbridge, Tamesis.

San Agustín (1983), Las Confesiones, (10ª ed. traducida según la edición latina de la congregación de San Mauro, por el R. P. Fr. Eugenio Ceballos) Madrid, Espasa-Calpe.

Schrade, Leo (1976), Libro de Música de Vihuela de Mano Intitulado El Maestro, compuesto por Luys Milán, Leipzig, Breitkopf & Härtel (1927).

Villanueva Serrano, Francesc (2011), «Poemas inéditos del vihuelista y escritor Luis Milán y nuevas consideraciones sobre su identidad: el Ms.2050 de la Biblioteca de Catalunya», Anuario Musical, núm. 66, Barcelona.

Weinmann, Karl y Wilhelm Fischer, eds. (1961), Johannes Tinctoris (1445-1511) und sein unbekannter Traktat ‘De inventione et usu musicae’, Tutzing. Primera ed. Regensburg: F. Pustet, 1917.

Caccini, Giulio (1602), Le Nuove Musiche. Firenze, Marescotti (<http://imslp.org/wiki/Le_nuove_musiche_(Caccini,_Giulio> (diciembre 2016).

Tinctoris (<http://boethius.music.indiana.edu/tml/15th/TININV> diciembre 2016).

Conforto, Giovanni Luca, Breve et facile maniera d’essercitarsi ad ogni scholari […] Roma, ca.1593, p.2. <http://imslp.org/wiki/Category:Conforti,_Giovanni_Luca> diciembre 2016).

Descàrregues

Publicades

2017-06-30

Com citar

Gásser, L. (2017). Recitat musical a El Cortesano de Luis Milán. EMBLECAT, Estudis De La Imatge, Art I Societat, (6), 15–42. Retrieved from https://publicacions.emblecat.com/EMBLECAT/article/view/111

Número

Secció

Articles