Les primeres petjades de l’art modern en la València dels anys 40 i 50

Autors/ores

  • Felip González Martínez Belles Arts de la Universitat Politècnica de València

Paraules clau:

Art modern, art de postguerra, art valencià, primer franquisme

Resum

La postguerra va significar l’exili, extermini i persecució de qualsevol petjada moderna o rastre artístic que s’associï amb la Segona República. Davant d’aquesta premissa, es presenta un estudi sobre els diferents processos i formes creatives, que portaren a terme el redreçament artístic i, la conseqüent connexió artística amb Europa (París), en el context de la ciutat de València dels anys 40 i 50.

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.

Referències

Aguilera Cerni, V. (1955), Antología española del arte contemporáneo, Barcelona, Seix Barral.

Catàleg exposició (1951), I Bienal Hispanoamericana, Madrid, Instituto de Cultura Hispánica.

Catàleg exposició (1954), II Bienal Hispanoamericana, La Habana, Palacio de Bellas Artes.

Catàleg exposició (1955), III Bienal Hispanoamericana, Barcelona, Instituto de Cultura Hispánica.

Cabrelles Sigüenza (1956), «Exposició de pintura, escultura i gravat de pensionats de la Diputació», Las Provincias, València, 19/7/1956.

Exposició de Sempere, Jornada, València, 17/7/1949, p. 2.

Ombuena, J. (1942), «Notas para la comprensión del arte de Pedro de Valencia», Jornada, València, 1/12/1942, p. 3.

Ombuena, J. (1947), «Los ocho», Jornada, València, 26/11/1947, p. 3.

Ombuena, J. (1953), «Segunda Bienal de Arte del Reino de Valencia. La pintura en el Ateneo Mercantil», Levante, 25/10/1953, p. 3.

Valenzuela, «Charlando con Los Siete, grupo de pintores jóvenes y entusiastas», Jornada, València, març de 1950, p. 3.

Agramunt Lacruz, F. (1992), «Valencia bajo la venganza de los vencedores», Historia 16, Madrid, any XVI, núm. 192.

Agramunt Lacruz, F. (1997), Diccionario de artistas valencianos del Siglo XX, València, Albatros, v. III, 1, p. 1556.

Agramunt Lacruz, F. (2005), Arte y represión en la guerra civil española, Salamanca, Junta de Castilla y León, Generalitat Valenciana.

Blasco Carrascosa, J.A. (1998), Desde la Sala Mateu. Homenaje a José Mateu. València, Generalitat Valenciana y Reales Atarazanas.

Cabañas Bravo, M. (1996), Política artística del franquismo: el hito de la bienal Hispanoamericana de arte, Madrid, Consejo superior Científico.

Cirici Pellicer, A. (1997), La estética del franquismo, Barcelona, Gustavo Gili.

Gil Salinas, R, (1998), La colección artística del Ateneu Mercantil de Valencia, València, Ateneu Mercantil.

González Martínez, F. (2015), «La incidència de l’agrupació artística d’Els Set (1948-1954) en les primeres petjades de l’art modern valencià del primer franquisme», tesis doctoral, València, Facultat de Belles Arts, UPV.

Gracia, C. (1986), Las Pensiones de pintura de la Diputación de Valencia, València, Alfons el Magnànim.

Llorente Hernández, A. (1995), Arte y ideología en el franquismo 1936-1951, Madrid, Visor, 1995.

Llorens, T. (1966), «Problemes i tendències de la pintura valenciana actual», Suma y Sigue del Arte contemporáneo, març, p. 16-32.

Martínez Roda dir. (2000), Història de Lo Rat Penat, Valencia, Lo Rat Penat.

Martí Soro, J. (1978), Crónica del Ateneo Mercantil (1879-1978), València, Ateneo Mercantil.

Muñoz Ibáñez, M. (1981), La pintura contemporánea del País Valenciano (1900-1980), València, Prometeo.

Muñoz coord. (1986), Plástica valenciana contemporánea, València, Promociones culturales del País Valencià, p. 363.

Muñoz Ibáñez, M. (1994), La pintura valenciana de la postguerra, València, Universitat de València.

Patuel Chust, P. (1999-a), Geomètrica Valenciana, València, Sala Parpalló, Diputació Provincial de València.

Patuel Chust, P. (1999-b), Salones valencianos de arte (1955-1990), València, Diputació de València i Institut Alfons el Magnànim.

Real Alarcón, M. (1985), Historia de los libros de oro de las tertulias de pintores y escultores valencianos, València, Ajuntament de València.

Reig et. Picó, J. (2004), Feixistes, rojos i capellans, València, PUV, 2004.

Ureña, G. (1982), Las vanguardias artísticas en la postguerra española 1940-1959, Madrid, Istmo.

Vilaplana, S. (2003), Ángeles Ballester. La imatge de la dona a la pintura, València, Universitat de València.

Villavieja Llorente, C. (1995), Arte y autarquia en la crítica de arte valenciano. València, Universitat Politècnica de València.

Descàrregues

Publicades

2018-06-30

Com citar

González Martínez, F. (2018). Les primeres petjades de l’art modern en la València dels anys 40 i 50. EMBLECAT, Estudis De La Imatge, Art I Societat, (7), 171–186. Retrieved from https://publicacions.emblecat.com/EMBLECAT/article/view/134

Número

Secció

Articles