La iconografia de Sant Sebastià en Federico García Lorca: hagiografia i homoerotisme

Autors/ores

  • José Luis Plaza Chillón Universidad de Granada

Paraules clau:

García Lorca, Dalí, San Sebastián, dibujos, homosexualidad

Resum

Resum: La iconografia de Sant Sebastià en Federico García Lorca: hagiografia i homoerotisme. Dins del corpus plàstic de Federico García Lorca es destaquen tres dibuixos en els quals sobresurt la iconografia de Sant Sebastià. La imatge del màrtir cristià s’erigirà entre 1925 i 1928 en un emblema poètic que ocuparà bona part de l’obra del granadí, del qual també es farà partícip el seu amic Salvador Dalí. La figura del sant, com a motiu artístic i literari, dinamitzarà el complex diàleg estètic entre els dos artistes.

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.

Biografia de l'autor/a

José Luis Plaza Chillón, Universidad de Granada

profesor

Referències

Bello, José, «El ateneísta», L’Amic de les Arts, 31, Sitges, (1929).

Bergamín, José (1927), «Martirio de San Sebastián», Verso y prosa, 9 (1927), s/p.

Dalí, Salvador, «San Sebastià», L’Amic de les Arts, 16, 3-VII-1927, p. 52-54.

Dalí, Salvador, (1928) «San Sebastián», Gallo, 1, p. 9-12.

Dalí, Salvador y Parinaud, André (1975), Confesiones inconfesables, Barcelona, Bruguera, p. 175-176.

Fernández Almagro, Melchor, “Los autos sacramentales y el público de hoy”, El defensor de Granada, 25-VII-1928, p. 1.

Verso y prosa. Murcia, 4, abril, 1927, p. 1.

Alberich, J. (1965), «El erotismo femenino en el teatro de García Lorca», Papeles de Son Armadans, 39, p. 34-36.

Alberti, Rafael (1975), La arboleda perdida. Memorias, Barcelona, Seix Barral.

Aub, Max (1985), Conversaciones con Buñuel, seguidas de 45 entrevistas con familiares, amigos y colaboradores del cineasta, Madrid, Aguilar, p. 58.

Bardy, Gustave (1990), La conversión al cristianismo durante los primeros siglos, Madrid, Encuentro Ediciones, p. 176-188.

Bornay, Erika (1990), Las hijas de Lilith, Madrid, Cátedra, 1990, p. 307-321.

Caballero, José, (1992), «Notas de trabajo sobre los dibujos lorquianos», Boletín de la Fundación Federico García Lorca, 12, p. 57.

Cartés, Rosario F (2000), «El mito de San Sebastián en Federico García Lorca. Breve estudio comparado», Soria Olmedo, A., Sánchez Montes, M.J. y Varo Zafra, J. (coords.), Federico García Lorca. Clásico / Moderno (1898-1998), Granada, Diputación Provincial, p. 629.

Cate-Arries, Francie (1995), «Salvador Dalí, Federico García Lorca and the persistence of memory: Reaveling hidden faces», Anales de literatura española contemporánea, Vol. 20, 2, p.11-28.

Cirlot, Juan Eduardo (1992), El ojo en la mitología, su simbolismo, Madrid, Ediciones Libertarias.

Diego, Estrella de (1992), El andrógino sexuado: eternos ideales, nuevas estrategias de género, Madrid, Visor, p. 66.

Duchet-Suchaux, y Pastoreau, Michel (1999), La Biblia y los Santos (guía iconográfica), Madrid, Alianza, 1999, p. 350-352.

Egbert, Donald Drew, (1981), El arte y la izquierda en Europa. De la Revolución francesa a mayo del 68, Barcelona, Gustavo Gili, p. 483.

Ferreiro Alemparte, Jaime (1966), Rainer Maria Rilke. Epistolario español. Madrid, Taurus.

Florit, Eugenio (1992), Antología personal, Huelva, Juan Cobo Wilkins editor, p.70

García Lorca, Federico (1989), Obras Completas, Madrid, Aguilar, T. I, II y III.

García Lorca, Francisco (1990), Federico y su mundo, Madrid, Alianza, p. 143.

García Lorca, Isabel (2002), Recuerdos míos, Barcelona, Tusquets, p. 89-9.

Gibson, Ian (2000), Lorca-Dalí. El amor que no pudo ser, Barcelona, Plaza y Janés.

Guardia, Alfredo de la (1952), García Lorca, persona y creación, Buenos Aires, Schapire, p. 319

Gubern, Román (2004), Patologías de la imagen, Barcelona, Anagrama, p. 174.

Guillen Marcos, Esperanza (2000), «El ojo como objeto de indagación en el arte contemporáneo», Actas del XIII Congreso Español de Historia del Arte. Ante el nuevo milenio, Raíces culturales, proyección y actualidad del arte español, Granada, Universidad, p. 511-519. Vol. I.

Lahuerta, Juan José (1997), «El arte y el amor: sobre la Oda a Salvador Dalí», Boletín de la Fundación Federico García Lorca, 21-22, p. 172-174

Lahuerta, Juan José, (2004), El fenómeno del éxtasis. Dalí. Ca. 1933, Madrid, Siruela, p. 76-77.

Lanzuela Fernández, Joaquina (2006), «Una aproximación al estudio iconográfico de San Sebastián», STUDIUM. Revista de humanidades, 12, p. 242-246

Lauge Hansen, Hans (2000), «La máscara pura de otro signo. La metáfora como máscara en Romancero gitano y Poeta en Nueva York», A. Soria Olmedo…, Federico García…, p. 536-537.

Jiménez, Juan Ramón (1961), La corriente infinita (Crítica y evocación), Madrid, Aguilar, p. 143-149.

Lucie-Smith, Edward (1992), La sexualidad en el arte occidental, Barcelona, Destino, p. 214-218.

Marful, Inés (1991), Lorca y sus dobles. Interpretación psicoanalítica de la obra dramática y dibujística, Kassel, Edition Reichenberger / Universidad de Oviedo.

Martínez Cuitiño, Luis (2002), El mito del andrógino en Federico García Lorca. Buenos Aires, Ediciones del Corregidor, p. 75-99.

Maurer, Christopher (ed.) (1992), «Correspondencia entre Benjamín Palencia y Federico García Lorca», Poesía, 38, p. 279-307.

Monegal, Antonio (1987), «Entre el papel y la pantalla: Viaje a la luna de Federico García Lorca», García Gallego, J. (ed.), Surrealismo. El ojo soluble. Málaga, Litoral, p. 242-258.

Mora Guarnido, José (1958), Federico García Lorca y su mundo (Testimonio para una biografía), Buenos Aires, Losada, p. 57.

Nicholl, Charles (2005), Leonardo. El vuelo de la mente, Madrid, Taurus.

Ortega y Gasset, José (1987), La deshumanización del arte y otros ensayos de estética, Madrid, Espasa-Calpe, p. 202-206.

Ozenfant, Amedeè (1968), Memoriés. 1886-1962, Paris, Seghers, 1968.

Panyella, Vinyent, (2004), «La relación entre Dalí y Lorca desde las páginas de L’Amic de les Arts», catálogo-exposición, Salvador Dalí y Federico García Lorca. La persistencia de la memoria, Barcelona, Viena ediciones / Generalitat p. 77-94.

Permanyer, Lluis, «García Lorca no estaba en Urquinaona», La Vanguardia, 25-06-2017.

Plaza Chillón, José Luis (2007) «El libro de los dibujos de Federico García Lorca. Un proyecto frustrado», Libros con arte. Arte con libros, Cáceres, Junta de Extremadura, Consejería de Cultura y Turismo, Universidad de Extremadura, p. 595-605.4

Plaza Chillón, José Luis (2008) «Arte y autocensura: el dibujo, Suplicio del patriarca San José de Federico García Lorca y su contexto estético», XV Congreso Nacional de Historia del Arte. Modelos, intercambios y recepción artística, Palma de Mallorca, Universitat de les Illes Balears, p. 958-962.

Plaza Chillón, José Luis (2009) «La máscara como metáfora y la imagen del “clown” en los dibujos de Federico García Lorca», Congreso Internacional Imagen y Apariencia, Murcia, EDITUM-Universidad de Murcia, p. 1-16.

Plaza Chillón, José Luis (2014) «Una proyección gráfica de la palabra: los dibujos “abstractos” y vibracionistas de Federico García Lorca», De Arte: Revista de historia del arte, 13, p. 216-239.

Prieto, Gregorio (1979), Trece dibujos de Lorca, Madrid, CSIC.

Reyero, Carlos (1996), Apariencia e identidad masculina. De la Ilustración al decadentismo, Madrid, Cátedra, 1996, p. 174.

Rodrigo, Antonina (1981), Lorca-Dalí. Una amistad traicionada, Barcelona, Planeta.

Sánchez Vidal, Agustín (1995), «Carnuzos, cloacas y campanarios», catálogo-exposición, El surrealismo en España, Madrid, Ministerio de Cultura, p. 75.

Sánchez Vidal, Agustín (2004), Lorca, Dalí. El enigma sin fin, Barcelona, Planeta, p. 213.

Santos Torroella, Rafael (1984), La miel es más dulce que la sangre. La época lorquiana y freudiana de Salvador Dalí, Barcelona, Seix Barral, p. 72.

Santos Torroella, Rafael (1987), «Salvador Dalí escribe a Federico García Lorca (1935-1936)», Poesía. Revista ilustrada de información poética, 27-28.

Santos Torroella, Rafael (1998), Los putrefactos de Dalí y Lorca. Historia y antología de un libro que no pudo ser, Madrid, Residencia de Estudiantes.

Saslow, James. M. (1989), Ganimedes en el renacimiento. La homosexualidad en el arte y en la sociedad, Madrid, Nerea, p. 86-97.

Savinio, Alberto, (1983), Nueva enciclopedia. Barcelona, Seix Barral, p. 368-369.

Strobel, Heinrich (1990), Claude Debussy, Madrid, Alianza, p. 140-141.

Talens, Jenaro (1986), El ojo tachado. Lectura de Un chien Andalou de Buñuel, Madrid, Cátedra, p. 61-72.

Valente, José Ángel (1976), «Pez-luna», Trece de nieve, 1-2, p. 196.

Zuffi, Stefano (ed.), (2001), Arte y erotismo, Barcelona, Electa, p. 68-69.

Publicades

2019-12-31

Com citar

Plaza Chillón, J. L. (2019). La iconografia de Sant Sebastià en Federico García Lorca: hagiografia i homoerotisme. EMBLECAT, Estudis De La Imatge, Art I Societat, (8), 85–108. Retrieved from https://publicacions.emblecat.com/EMBLECAT/article/view/147

Número

Secció

Articles