Ricardo Warecki als Salons de Belles Arts de Rosario: models iconogràfics i temes d'enquadrament

Autors/ores

DOI:

https://doi.org/10.56349/emblecat.220

Paraules clau:

Museu Municipal de Belles Arts “Joan B. Castagnino”, Associació Amics de l'Art de Rosari, Salons, Iconografia

Resum

El text aborda els enviaments de l'artista Ricardo Warecki als salons de pintura i gravat organitzats pel Museu Municipal de Belles Arts “Juan B. Castagnino” i l'Associació Amics de l'Art de Rosario durant els anys quaranta i cinquanta. En un primer moment s'analitzen les propostes temàtiques i iconogràfiques de les xilografies enviades als salons de gravat, després les pintures de caràcter intimista dedicades a la vida familiar i, finalment, les obres presentades a les convocatòries d'Amics de l'Art.



Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.

Biografia de l'autor/a

Elisabet Veliscek

Licenciada en Bellas Artes por la Facultad de Humanidades y Artes de la Universidad Nacional de Rosario, Argentina (UNR). Becaria doctoral del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET). Miembro del Centro de Investigaciones del Arte Argentino y Latinoamericano de la Universidad Nacional de Rosario (CIAAL). Se desempeña como docente en la Carrera de Bellas Artes de la Facultad de Humanidades y Artes (UNR). Ha publicado numerosos trabajos en libros y revistas especializadas del país y del exterior. Es coordinadora editorial de la revista Separata del Centro de Investigaciones del Arte Argentino y Latinoamericano. Sus investigaciones se centran en la historia del arte argentino atendiendo particularmente a los procesos de consolidación del arte moderno a partir de sus variantes locales y regionales, teniendo en cuenta, también, sus vinculaciones con el plano nacional e internacional.

Referències

DOCUMENTOS Y FUENTES DOCUMENTALES

Museo Municipal de Bellas Artes “Juan B. Castagnino”

Libro de Actas Nº 16 DMC, Rosario, MMBAJBC, octubre/noviembre de 1944.

Archivo Ricardo Truffer-Warecki

Warecki, R., (1990), Sonetos por Leticia, Rosario, Amalevi.

FUENTES BIBLIOGRÁFICAS

Revista Anuario Plástica

Correas, H., (1943), «Primer Salón del Grabado en Rosario», Anuario Plástica, Buenos Aires, s/p.

Diario La Capital

«Reúne un conjunto de obras interesantes el Segundo Salón de Grabado de Rosario», La Capital, Rosario, 27.IX.1944, s/p.

«III Salón de la Agrupación de Artistas Plásticos Independientes», La Capital, Rosario, 18.XII.1946, s/p.

BIBLIOGRAFÍA

Armando, A. (2005), «Telas sobre mujeres: una breve antología de pintores rosarinos», Teórica, nº 1, p. 17-29.

Armando, A. (2009), Figuras de mujeres, imaginarios masculinos. Pintores rosarinos de la primera mitad del siglo XX, Rosario, Fundación OSDE.

Baldasarre, M. I.; Dolinko, S. ed. (2012), Travesías de la imagen. Historias de las artes visuales en la Argentina, Vol. II, Buenos Aires, CAIA/Eduntref, p. 505-527.

Bialostocki, J. (1972 [1966]), «Los «temas de encuadre» y las imágenes arquetipo», Estilo e iconografía. Contribución a una ciencia de las artes, Barcelona, Barral Editores, p. 111-124.

Borzello, F. (2006), En casa. El interior doméstico en el arte, Barcelona, Electa.

Brown, K. (2016), «Introduction», Women Readers in French Painting 1870-1890. A Space for the Imagination, New York, Routledge, p. 1-14.

Bruno B. (1994 [1975]), Psicoanálisis de los cuentos de hadas, Barcelona, Crítica/Grijalbo.

Campazas, A. (1997), Historia de los barrios de Rosario, Rosario, Homo Sapiens Ediciones.

Crego, C. (2007), Perversa y utópica. La muñeca, el maniquí y el robot en el arte del siglo XX, Madrid, Abada editores.

Darnton, R. (2000 [1984]), «Los campesinos cuentan cuentos: el significado de Mamá Oca», La gran matanza de gatos y otros episodios en la historia de la cultura francesa, México, FCE, p. 15-80.

Dolinko, S. (2011), «Museo imaginario. Museo Castagnino: el grabado como arte autónomo (Rosario, 1942)», Szir, S.; Tell, V.; Usubiaga, V., coord. (2011), La autonomía del arte: debates en la teoría y en la praxis. VI Congreso Internacional de Teoría e Historia de las Artes, Buenos Aires, CAIA, p. 325-336.

Fantoni, G. (2012), «Mirar desde el vértice: el arte de Rosario a partir del Grupo Litoral», Guy, D. y Wolfson, L. (1988), «Refinería Argentina, 1888-1930: límites de la tecnología azucarera en una economía periférica», Desarrollo Económico, nº 111, p. 353-373. DOI: https://doi.org/10.2307/3466952

Marchán Fiz, S. (1986), Contaminaciones figurativas. Imágenes de la arquitectura y la ciudad como figuras de lo moderno. Madrid, Alianza.

Nochlin, L. (1999), Representing Women, New York, Thames and Hudson.

Pelegrinelli, D. (s/f), Muñecas: memorias de la infancia 1875-1935, Buenos Aires, Museo de Arte Hispanoamericano “Isaac Fernández Blanco”.

Prieto, A. et.al. (2010), Ciudad de Rosario, Rosario, Editorial Municipal de Rosario.

Sarlo, B. (2004 [1992]), La imaginación técnica. Sueños modernos de la cultura argentina, Buenos Aires, Nueva Visión.

Schiller, G. (1972), «The Deposition and the Entombent of Christ», Iconography of Christian Art, Vol. II., The Passion of Jesus Christ, Greenwich, New York Graphic Society, p. 164-184.

Szir, S. (2006), Infancia y cultura visual. Los periódicos ilustrados para niños (1880-1910), Madrid/ Buenos Aires, Miño y Dávila.

Veliscek, E. (2019), «La Asociación Amigos del Arte de Rosario: salones, exposiciones e itinerarios de una institución moderna (1944-1959)», Separata, nº 24, p. 1-49.

Descàrregues

Publicades

2023-07-31

Com citar

Veliscek, E. (2023). Ricardo Warecki als Salons de Belles Arts de Rosario: models iconogràfics i temes d’enquadrament. EMBLECAT, Estudis De La Imatge, Art I Societat, 1(12), p. 123–142. https://doi.org/10.56349/emblecat.220

Número

Secció

Recerques