La col·lecció de pintura configurada a l'Escola gratuïta de Nobles arts de Barcelona durant l'ocupació francesa (1808-1814)

Autors/ores

  • Maria del Mar Rovira i Marquès Universitat de Barcelona

Paraules clau:

col·leccionisme, pintura, Escola gratuïta de Nobles Arts de Barcelona, Guerra del Francès, Josep Flaugier, coleccionismo, Escuela gratuita de Nobles Artes de Barcelona, Guerra de la Independencia, collecting, School of Fine Arts of Barcelona, Napoleonic Wars

Resum

L’Escola Gratuïta de Nobles Arts de Barcelona presenta una de les pràctiques col·leccionistes més rellevants a la ciutat comtal entre finals del segle XVIII i principis del XIX; però, formada essencialment a partir dels fons personals del professorat, es va veure enriquida de manera qualitativa i quantitativa a partir de les requises de béns eclesiàstics portades a terme durant l’ocupació francesa. Aquest article pretén aportar una nova lectura al recorregut obert d’algunes de les peces d’aquesta col·lecció a partir de l’anàlisi documental de manuscrits inèdits de l’època.

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.

Referències

Alcolea, S. (1959), «La pintura en Barcelona durante el siglo XVIII (I)», Anales y Boletín de los Museos de Arte de Barcelona, vol. XIV, Barcelona.

Alcolea, S. (1961), «La pintura en Barcelona durante el siglo XVIII (II)», Anales y Boletín de los Museos de Arte de Barcelona, vol. XV, Barcelona.

Amat i de Cortada, R. d’, baró de Maldà (1990), Calaix de Sastre en que se explicarâ tot quant va succehint en Barcelona, y vehinat, desde mitg any 1769. A las que seguirân las dels demés anys esdevenidors, per divertiment del Autor, y sos Oyents, adnexas en el dit Calaix de Sastre las mes mínimas frioleras, (1769-1816), editada com Calaix de Sastre, a càrrec de Ramon Boixareu, Barcelona, Curial, Biblioteca Torres Amat.

Barraquer, C. (1906), Las casas de religiosos en Cataluña durante el primer tercio del siglo XIX, 2 volums, Barcelona, Imprenta de Francisco J. Altés y Alabart.

Barraquer, C. (1915-1917), Los religiosos en Cataluña durante la primera mitad del siglo XIX, 4 volums, Barcelona, Imprenta de Francisco J. Altés y Alabart.

Bohigas i Tarragó, P. (1944), «Contribución a la biografía de Flaugier. Su sepultura», Anales y Boletín de los Museos de Arte de Barcelona, vol. II, núm. 3, Barcelona, p. 23-29.

Bohigas i Tarragó, P. (1947a), «Resumen histórico de los museos de arte de Barcelona, I», Anales y Boletín de los Museos de Arte de Barcelona, vol. V, núm. 1 i 2, Barcelona, p. 129-168.

Bohigas i Tarragó, P. (1947b), «Resumen histórico de los museos de arte de Barcelona, II», Anales y Boletín de los Museos de Arte de Barcelona, vol. V, núm. 3 i 4, Barcelona, p. 415-446.

Carrera, J. (1957a), La Escuela de Nobles Artes de Barcelona, 1775-1901, Barcelona, Bosch.

Carrera, J. (1957b), La enseñanza profesional en Barcelona en los siglos XVIII y XIX, Barcelona, Bosch.

Casellas, R. (1910a), «Estil Imperi a Barcelona, en Flaugier en els primers temps de l’ocupació», Veu de Catalunya, Pàgina artística, núm. 11, Barcelona, 3-III-1910, p. 3.

Casellas, R. (1910b), «Estil Imperi a Barcelona, en Flaugier, director de la Llotja», Veu de Catalunya, Pàgina artística, núm. 13, Barcelona, 17-III-1910, p. 3.

Casellas, R. (1910c), «Estil Imperi a Barcelona, en Flaugier i la galeria de la Llotja», Veu de Catalunya, Pàgina artística, núm. 17, Barcelona, 14-IV-1910, p. 3.

Catálogo de las obras en pintura que existen en la 1a. sala de la galería de Bellas Artes de la Real Junta de Comercio del principado de Cataluña, con los nombres de sus autores é indicacion de lo que representan. Barcelona: Real Junta de Comercio del Principado de Cataluña, 1833.

Catálogo de las obras en pintura y escultura que existen en el museo de la Junta de Comercio de Cataluña. Barcelona: Imprenta de J. Ferrando Roca, 1847.

Ferrer, R. (1815-1821), Barcelona Cautiva ó sea Diario Exacto de lo ocurrido en la Misma Ciudad mientras la oprimieron los franceses, 7 volums, Barcelona, Antonio Brusi.

Fontbona, F. (1993-1994), «El museu de la Reial Acadèmia Catalana de les Belles Arts de Sant Jordi (1775), primer museu de Catalunya», Butlletí de la Reial Acadèmia Catalana de les Belles Arts de Sant Jordi, vol. 7-8, Barcelona, RACBASJ, p. 167-186.

Fontbona, F. (1999), «El Museu de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi (1775), primer museu d’art de Catalunya», FONTBONA, F.; DURÁ, V. (eds.), Catàleg de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi, Vol. I-Pintura, Barcelona, RACBASJ, p. 13-25.

Fontbona, F. (2009), «El salvament d’obres religioses per part de l’Acadèmia de Belles Arts de Sant Jordi de Barcelona», SOCIAS, I. (ed.) Conflictes bèl·lics, espoliacions, col·leccions, Barcelona, Universitat de Barcelona, p. 75-85.

García Portugués, E. (2007), José Nicolás de Azara i la seva repercussió en l’àmbit artístic català, Barcelona, Universitat de Barcelona – Departament d’Història de l’Art.

García Sastre, A. (1997), Els museus d’art de Barcelona: Antecedents, gènesi i desenvolupament fins l’any 1915, Barcelona, Publicacions de l’Abadia de Montserrat, p.165-202.

Garriga Riera, J. (dir.) (1996), Museu Frederic Marès. Catàleg d’escultura i pintura dels segles XVI, XVII i XVIII, època del renaixement i el barroc, Barcelona, Ajuntament de Barcelona.

Marès, F. (1964), Dos siglos de enseñanza artística en el Principado, la Junta Particular de Comercio, Escuela Gratuita del Diseño, Academia Provincial de Bellas Artes, Barcelona, Real Academia de Bellas Artes de San Jorge.

Martinell, C. (1951), La Escuela de la Lonja en la vida artística barcelonesa, Barcelona, Escuela de Artes y Oficios.

Moliner, A. (2010), La Guerra del Francès a Catalunya segons el diari de Raimon Ferrer, Barcelona, Universitat Autònoma de Barcelona.

Quílez, F. M. (1994), L’Albada de la modernitat: Josep Bernat Flaugier-Salvador Mayol. Els iniciadors de la pintura costumista a Catalunya a principi del segle XIX. Barcelona: Sala d’Art Artur Ramon.

Quílez, F. M. (2002), «Tendències acadèmiques en l’art de finals del segle XVIII i principi del segle XIX», Llotja. Escuela Gratuita de Diseño. Escola d’Art, 1775- 2000, Barcelona, Escola de Llotja, p. 22-33.

Quílez, F. M. (2007), «La història del col·leccionisme públic a la Barcelona vuitcentista», BASSEGODA HUGAS, B. (ed.), Col·leccionistes, col·leccions i museus: episodis de la història del patrimoni artístic de Catalunya, Bellaterra, Universitat Autònoma de Barcelona, p. 13-58.

Ruiz Ortega, M. (1999), La Escuela Gratuita de Diseño de Barcelona: 1775-1808. Barcelona: Biblioteca de Catalunya.

Ruíz y Pablo, A. (1919), Historia de la Real Junta Particular de Comercio de Barcelona (1758 a 1847), Barcelona, Talleres de Artes gráficas Henrich y Cia.

Descàrregues

Publicades

2014-12-31

Com citar

Rovira i Marquès, M. del M. (2014). La col·lecció de pintura configurada a l’Escola gratuïta de Nobles arts de Barcelona durant l’ocupació francesa (1808-1814). EMBLECAT, Estudis De La Imatge, Art I Societat, (3), 97–114. Retrieved from https://publicacions.emblecat.com/EMBLECAT/article/view/62

Número

Secció

Mercat de l’Art