El Saló de Tardor de 1938. Entre la tradició i la revolució. La impossibilitat d’un art revolucionari

Autors/ores

  • Teresa Camps i Miró Universitat Autònoma de Barcelona

Paraules clau:

Saló de Tardor de 1938, art revolucionari, cartellisme, Sindicat de Dibuixants

Resum

La difícil situació creada per la guerra civil no va ser un obstacle per l’activitat artística, impulsada en gran part des d’ instàncies oficials, bàsicament des de la Conselleria de Cultura de La Generalitat de Catalunya. En aquest sentit, el Saló de Tardor de 1938 va posar en evidència la convivència entre les pràctiques artístiques tradicionals i el desig d’un art nou que reflectís les idees revolucionaries que es vivien. Un art nou revolucionarion la tasca dels cartellistes sindicats al Sindicat de Dibuixants fou fonamental.

 

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.

Biografia de l'autor/a

Teresa Camps i Miró, Universitat Autònoma de Barcelona

Catedràtica emèrita

Referències

Burbano, Luis (1938-a), «Impresiones del Salon de Otoño. El arte, la Revolución y la Guerra, en el Casal de la Cultura», La Vanguardia, 9/11/1938.

Burbano, Luis (1938-b), «El arte y la realidad», La Vanguardia, 10/11/1938.

Catálogo oficial de la Exposición Nacional de Bellas Artes de Barcelona, Barcelona, Ayuntamiento de Barcelona, Primavera 1942.

Gasch, Sebastià, «La primera exposició trimestral d’Arts Plàstiques», Meridià, any 1, nº 15, 22/4/1938, p.4.

Gasch, Sebastià, «Saló de Tardor 1938. L’escultura» Meridià, any 1, nº 42, 28/10/1938, p.4.

La Publicitat, 2/10/1938.

Méridià, «Carnet de les arts. Saló de Tardor 1938», any 1, nº 37, 23/9/1938, p.4.

Meridià, «S’ha inaugurrat el Saló de Tardor», any 1, nº 39, 7/10/1938, p.4.

Renau, Josep (1937), Función social del cartel publicitario, València.

Vayreda, Ramon de P., «Saló de Tardor 1938. La pintura II», Meridià, any 1, nº 40, 14/10/1938, p. 4.

Vayreda, Ramon de P., «Salo de Tardor 1938. La pintura II», Meridià, any 1, nº 41, 21/10/1938, p. 4.

Julian, Imma (1976), «El cartelismo y la gráfica en la guerra civil», España. Vanguardia artística y realidad social: 1936-1976, Barcelona, Editorial Gustavo Gili, Barcelona.

Miralles, Francesc (1983), Història de l’Art Català, v.VIII, Edicions 62, Barcelona.

Pi i Sunyer, Carles (1986), La guerra 1936-1939. Memòries, Barcelona, Editorial Pòrtic.

Sala Tubert, Lluïsa (1998), «Notes sobre l’activitat artística a Barcelona durant la guerra civil. Les exposicions», Revista de Catalunya, nº 28, Barcelona, abril de 1998.

Descàrregues

Publicades

2019-12-31

Com citar

Camps i Miró, T. (2019). El Saló de Tardor de 1938. Entre la tradició i la revolució. La impossibilitat d’un art revolucionari. EMBLECAT, Estudis De La Imatge, Art I Societat, (8), 141–164. Retrieved from https://publicacions.emblecat.com/EMBLECAT/article/view/149

Número

Secció

Articles