Aproximació a la pintura mural a Caesarobriga (Talavera de la Reina, Toledo): la domus del carrer Lechuga, 1

Autors/ores

  • Sergio de la Llave Muñoz Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED) https://orcid.org/0000-0003-4722-1583
  • César Pacheco Jiménez Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED)
  • Lourdes Romero López Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED)

DOI:

https://doi.org/10.56349/emblecat.177

Paraules clau:

Lusitania, tècniques edilicies, arqueologia urbana, pintura mural romana

Resum

Es presenta l’anàlisi preliminar sobre les pintures murals documentades al solar del carrer Lechuga 1, a Talavera de la Reina (Toledo). Durant les campanyes efectuades entre els anys 2004 i 2005, es varen descobrir diverses estances associades a una domus que allotjaven les restes d’una decoració pictòrica parietal datada a mitjans del segle I i II d.C. Donat que no existeix informació prèvia publicada sobre pintura mural a Caesarobriga, s’ha realitzat un estudi que ha permès conèixer alguns aspectes tècnics, formals i compositius que constitueixen un primer estat per aproximar-nos a l’antiga urbs lusitana que ens ocupa.

 

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.

Biografies de l'autor/a

Sergio de la Llave Muñoz, Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED)

Investigador

César Pacheco Jiménez, Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED)

Investigador

Lourdes Romero López, Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED)

Investigadora

Referències

Abad, L. (1977-1978), «Las imitaciones de crustae en la pintura mural romana», Archivo Español de Arqueología, 50-51, p. 189-208.

Abad, L. (1982a), Pintura romana en España, Alicante, Universidad de Alicante y Universidad de Sevilla.

Abad, L. (1982b), «Aspectos técnicos de la pintura mural romana», Lucentum, 1, p. 135-172.

Abascal, J. M. y Alföldy, G. (2015), Inscripciones romanas de la provincia de Toledo (siglos I-III), Bibliotheca Archaeologica Hispana 42. Madrid, Real Academia de la Historia.

Andreu, J. (2004), «Apuntes sobre la Quirina Tribus y la Municipalización Flavia de Hispania», Revista Portuguesa de arqueología, 7, 1, p. 343-364.

Argente, J. L. y Mostalac, A. (1981), «La pintura mural romana de la Casa del Acueducto de Tiermes (Montejo de Tiermes, Soria)», Numantia, 1, p. 147-163.

Arias, G. (ed.) (1987), Repertorio de todos los caminos de la Hispania Romana, Madrid.

Barbet, A. (1981), «Les bordures ajorées dans le IV style de Pompei», Mélanges de l´Ecole Francaise de Rome, 93, 2, p. 917-998.

Barbet, A. y Allag, C. (1972), «Techniques de préparation de parois dans la peinture murale romaine», Mélanges de l´Ecole Francaise de Rome, 84-2, p. 935-1070.

Carrasco, G. (1995), «Comunicaciones romanas del ámbito provincial de Toledo en las antiguas fuentes itinerarias», Espacio, Tiempo y Forma, Historia Antigua, 8, p. 299-313.

Carrasco, G. (2002), «Viaria romana y mansiones de la provincia de Toledo: Bases para su estudio», Actas del V Congreso Internacional de Caminería Hispánica, I, Guadalajara, Aache, p. 75-85.

Carrasco, G. (2012), «Aportación al estudio de las vías romanas de Toledo y Ciudad Real», Hispania Antiqua, 36, p. 151-162.

Castelo, R.; Bango, C., y López, A. (2008), «Pintura mural en la villa de El Saucedo (Talavera la Nueva, Toledo)», Las villae tardorromanas en el occidente del imperio: Arquitectura y Función, Gijón, Trea, p. 561-574.

Castelo, R., López, A. M., González, P., y Pardo, A. I. (2015), «El espacio convivial de la villa tardorromana de El Saucedo (Talavera la Nueva, Toledo). A propósito de las cornisas de estuco con frisos ornamentales de orden jónico halladas en el triclinium con stibadium», Anejos CuPAUAM, 1, p. 145-160.

Columela (2004), De Re Rustica, Madrid, Editorial Gredos.

De la Llave, S. (2020), «Caesarobriga (Talavera de la Reina, España)», La arquitectura doméstica urbana de la Lusitania Romana, Mytra, 6, p. 87-107.

Fernández, M., Mangas, J., Pereira, J. y Plácido, D. (1990), «Alio itinere ab Emerita Caesaraugusta. La vía romana entre Talavera de la Reina y Toledo y la implantación humana en el valle medio del Tajo», Simposio La red viaria en la Hispania Romana, Zaragoza, Institución Fernando El Católico, p. 155-164.

Fernández, C., Salido, J. y Zarzalejos, M. (2014), «Las formas de ocupación rural en Hispania. Entre la terminología y la praxis arqueológica», CuPAUAM, 40, p. 111-136.

García, G., Castelo, R. y López, A. M. (2017), «Reconstrucciones virtuales del patrimonio arqueológico. El espacio convivial de la villa romana de El Saucedo (Talavera la Nueva, Toledo)», Arqueología Iberoamericana, 35, p. 3-9.

González, Mª. P. (1986), «Elementos para una delimitación entre Vettones y Carpetanos en la provincia de Toledo», Lucentum, V, p. 87-93.

Guiral, C. (1991), «Pinturas romanas procedentes de Arcóbriga, II», Caesaraugusta, 68, p. 151-204.

Guiral, C. (1992), «Pinturas murales romanas procedentes del Grau Vell (Sagunto, Valencia)», Saguntum, 25, p. 139-178.

Guiral, C. (1996), «La pintura romana en España: aportaciones recientes», La pintura romana antigua, Actas del Coloquio Internacional, Mérida MNAR, p. 21-36.

Guiral, C. (2000), «Decoración pictórica de los edificios termales», Termas romanas en el occidente del imperio, Gijón, VTP, p. 115-122.

Guiral, C. y Martin, M. (1996), Bilbilis I: decoración pictórica y estucos ornamentales, Zaragoza, Institución Fernando El Católico.

Guiral, C. y Zarzalejos, M. (2006), «La decoración pictórica de la domus de las columnas rojas de Sisapo-La Bienvenida (Almodóvar del Campo, Ciudad Real)», Zona arqueológica, 7, 2, p. 135-146.21

Mangas, J. y Carrobles, J. (1992), «La ciudad de Talavera de la Reina en época Romana», Actas de las primeras jornadas de arqueología de Talavera y sus antiguas tierras, Toledo, Diputación provincial, p. 95-114.

Monraval, J. M. (1992), «La pintura mural romana en el País Valenciano», I Coloquio de Pintura mural en España. Ministerio de Cultura, Madrid, Instituto de Conservación y Restauración de Bienes Culturales, p. 43-60.

Moraleda, A. y Pacheco, C. (1991), El puente romano de Talavera de la Reina, Talavera de la Reina, Ayuntamiento.

Moraleda, A. y Pacheco, C. (1998), «Hallazgo de un Hércules de bronce en Talavera», Revista de Arqueología, 211, p. 58-61.

Moraleda, A. y De la Llave, S. (2015), «Aproximación a la producción de aceite y vino en Caesarobriga (Talavera de la Reina, Toledo)», Actas del I Simposio Internacional Sabores de Roma, Madrid, JAS Arqueología, p. 61-76.

Caesarobriga (Talavera de la Reina, Toledo)», Terra Sigillata Hispánica, 50 años de investigaciones, Roma, Edizioni Quasar Di Severino Tognon p. 501-508.

Moreno, F. (1990), «Notas al contexto de Arroyo Manzanas (Las Herencias, Toledo)», Actas del I Congreso de Arqueología de la provincia de Toledo, Toledo, Diputación Provincial, p. 277-308.

Mostalac, A. y Guiral, C. (1987), «La pintura romana de Caesaraugusta: estado actual de las investigaciones», Boletín del Museo de Zaragoza, 6, p. 181-196.

Mostalac, A. y Guiral, C. (1988), «Pinturas murales romanas procedentes de Varea (Logroño)», Boletín del Museo de Zaragoza, 7, p. 57-90.

Mostalac, A. y Guiral, C. (1990), «Preliminares sobre el repertorio ornamental del III y IV estilos pompeyanos en la pintura romana de España», Itálica, 18, p. 155-174.

Mostalac, A. y Guiral, C. (1992), «Decoraciones pictóricas y cornisas de estuco del Cabezo de Alcalá de Azaila (Teruel)», Revista d’arqueologia de Ponent, 2, p. 123-154.

Mostalac, A. y Guiral, C. (1994), «Pictores et albarii en el mundo romano», Cuadernos emeritenses, 8, p. 137-158.

Mostalac, A. (1984), «Notas para el estudio de la pintura mural romana de Calahorra», Calahorra, Bimilenario de su fundación, Madrid, Ministerio de Cultura, p. 93-120.

Mostalac, A., Cisneros, M. y Guiral, C. (1986), «Algunas consideraciones sobre la imitación del ‘mármol moteado’ en la pintura romana en España», Boletín del Museo de Zaragoza, 5, p. 259-288.

Pacheco, C. (2001), Las antiguas puertas de Talavera de la Reina. Estudio histórico y arqueológico, Talavera de la Reina, Ayuntamiento.

Pacheco, C. (2002), «Fortificaciones y vías de comunicación en época romana y altomedieval en la zona de Talavera de la Reina (Toledo)», Actas del V Congreso Internacional de Caminería Hispánica, I. Guadalajara, Aache, p. 53-74.

Pacheco, C. (2007), «La Talavera paleocristiana en época romana y visigoda: una aproximación arqueológica», Alcalibe, 7, p. 139-171.

Pacheco, C. (2010), «Intervención en la C/ Lechuga nº 1 de Talavera de la Reina: Arqueología urbana en una ciudad en expansión», Actas de las II Jornadas de arqueología de Castilla-La Mancha, 2, Toledo, Diputación Provincial, p. 632-359.

Pacheco, C. y Moraleda, A. (1997), «Aportación al estudio de estructuras termales en Talavera de la Reina (Toledo)», Termalismo Antiguo: I Congreso peninsular, Madrid, UNED-Casa de Velázquez, p. 427-436.

Pacheco, C., Moraleda, A. y De la Vega, M. (2001), «El Hércules de Talavera de la Reina: religiosidad romana en la provincia de Toledo», Actas del II Congreso de Arqueología de la provincia de Toledo. La Mancha Oriental y la Mesa de Ocaña, 2, Toledo, Diputación Provincial, p. 167-182.

Paladio (1990), Tratado de agricultura, Madrid, Editorial Gredos.

Sánchez, E. (2007), «Los confines de la Vettonia meridional: identidades y fronteras», Los pueblos prerromanos en Castilla-La Mancha, Cuenca, UCLM, p. 107-164.

Urbina, D. (2001), Talavera de la Reina en la antigüedad. Una ciudad romana de los orígenes al siglo V d.C., Talavera de la Reina, Ayuntamiento.

Urbina, D., Urquijo, C., García, O. y Sánchez, A. (1992), «Introducción al estudio de las fuentes de abastecimiento de hierro en el yacimiento prerromano de Arroyo Manzanas», Actas de las Primeras Jornadas de Arqueología de Talavera de la Reina y sus Tierras. Talavera de la Reina, Ayuntamiento, p. 307-320.

Vitrubio (1997), De Architectura. Los diez libros de Arquitectura, Barcelona, Iberia.

Descàrregues

Publicades

2021-09-11

Com citar

de la Llave Muñoz, S., Pacheco Jiménez, C., & Romero López, L. (2021). Aproximació a la pintura mural a Caesarobriga (Talavera de la Reina, Toledo): la domus del carrer Lechuga, 1. EMBLECAT, Estudis De La Imatge, Art I Societat, 1(10), pp. 15–36. https://doi.org/10.56349/emblecat.177