Dialèctica sòcio-històrica del Muralisme. La interrelació entre l’objecte artístic i el context sòcio-cultural

Autors/ores

DOI:

https://doi.org/10.56349/emblecat.185

Paraules clau:

Muralisme, Estètica marxista, Dialèctica, Plàstica artística mexicana

Resum

L’aportació del muralisme a Mèxic i América fou un complex sistema sòcio-cultural que es va promoure amb l’estètica marxista per influència dels sistemes axiològics col·lectius, concebent l’art com un element polític, social i cultural. A diferència de les manifestacions artístiques auto-nominades muralisme en la contemporaneïtat que redueixen la ingerència de l’art en relació al context social.

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.

Biografia de l'autor/a

Johana M. Plascencia Barrera, Centro Educativo Para Alta Capacidades, Jalisco, México (CEPAC)

Docent

Referències

Acha, J. (1997), Los conceptos esenciales de las artes plásticas, México, Ediciones Coyoacán.

«Ateneo de la Juventud», Boletín Informativo de la revista literaria de CONACULTA, núm. 1442, México, Consejo Nacional para la Cultura y las Artes, 22 de mayo de 2015, párrafo 1.

Bauman, Z. (2015), Modernidad líquida, México, Ed. Fondo de cultura económica.

Benjamin, W. (2003), La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica, México, Editorial Itaca.

Beuchot, M. (2013), Ontología y Poesía en el entrecruce de la hermenéutica y la analogía, México, Ciudad de México, Universidad Latinoamericana.

Canclini, N. G. (2010), La sociedad sin relato: antropología y estética de la inminencia, México, Katz editores.

Cimet Shoijet, E. (1992), Movimiento muralista mexicano: ideología y producción, Libros de la Telaraña, México, Universidad Autónoma de México.

Conde, T. del (1999), La aparición de la ruptura. Un siglo de arte mexicano, México, Insituto Nacional de Bellas Artes, Landucci Editores.

Dondis, D. A. (1992), La sintaxis de la imagen. Introducción al alfabeto visual, Barcelona, Gustavo Gili.

Driben, Leila (2012), La Generación de la Ruptura y sus antecedentes, México, Fondo de la Cultura Económica.

Gil de San Vicente, I. (2007). Véase en recursos web.

James, H. (2012). Filosofía del muralismo mexicano: Orozco, Rivera, Siqueiros (1era. ed.). México: Plaza y Valdés, S.A. de C.V.

Mandel, C. (2007 ), Muralismo Mexicano: Arte público / identidad / Memoria colectiva, Revista de las Artes ESCENA, 30, México, p. 61.

Pierce, C. S. (1974), La ciencia de la semiótica, Buenos Aires, Nueva Visión.

Ramírez, M. T. (2003), De la razón a la praxis: vías hermenéuticas, México, Siglo XXI.

Scruton, R. (2017), Pensadores de la nueva izquierda, México, Ediciones Rialp.

Siqueiros, D. A. (1967), A un joven pintor mexicano, México, Empresas Editoriales.

Subirats, E. (1991), Metamorfosis de la cultura moderna (v.57), Barcelona, Anthropos Editorial.

Subirats, E. (2018), El muralismo mexicano: mito y esclarecimiento, México, Fondo de Cultura Económica.

Tibol, R. (1991), «Prolongación del muralismo mexicano», Revista Memoria, 36, México, octubre 1991.

Terzaghi, C. (2016), Muralismo y Arte Público Monumental, Reflexiones del Muralismo del Siglo XXI, 2, 59, abril 2016.

Unamuno, M. de (1983), Del sentimiento trágico de la vida. La agonía del cristianismo, (v. 113), Madrid, Ediciones AKAL.

Vega, M. de (2011), La búsqueda perpetua: México y la intervención del arte latinoamericano, 1910-1950 (v.5), México, Secretaria de Relaciones Exteriores Dirección General del Acervo Histórico Diplomático.

Gil de San Vicente, I. (2007), La dialéctica como arma. Método, concepción y arte (v.8), Col. socialismo y libertad, https://www.abertzalekomunista.net/es/biblioteca/marxistasvascos/gil-de-san-vicente-inaki/178-2007-la-dialectica-como-arma-metodo-concepcion-y-arte

Siqueiros, D. A. (1924), «Manifiesto del Sindicato de Obreros, Técnicos, Pintores y Escultores». El Machete, Revista de teoría, política y cultura del Comité Central del Partido Comunista de México, núm. 2 http://elmachete.mx/index.php/2016/06/10/elmachete/

Unamuno, M. de (1920), «De las luchas de nuestros días: la res humana», Nuevo Mundo, Madrid, 26 de noviembre de 1920, accesible en el Repositorio Documental Gredos: http://hdl.handle.net/10366/81205

Descàrregues

Publicades

2021-09-11

Com citar

Plascencia Barrera, J. M. (2021). Dialèctica sòcio-històrica del Muralisme. La interrelació entre l’objecte artístic i el context sòcio-cultural. EMBLECAT, Estudis De La Imatge, Art I Societat, 1(10), pp. 211–224. https://doi.org/10.56349/emblecat.185