Irene Narezo Dragoné (San Luis Potosí, 1891 – Barcelona, 1970)

Autors/ores

DOI:

https://doi.org/10.56349/emblecat.204

Paraules clau:

Irene Narezo Dragoné, Federico Beltrán Masses, pintores olvidades, Art del segle XX, Mèxic, París, Barcelona

Resum

En aquest estudi ens endinsarem en la vida i obra de la hispano-mexicana Irene Narezo Dragoné (1891-1970) de la que actualment ben poc es coneix. Com d’altres dones pintores, la seva historia i obra va quedar amagada sota la fama del seu marit, el pintor Federico Beltrán Masses (1855-1949) amb qui va conviure tota la seva vida a Barcelona i París. Per primera vegada, aquest estudi recopila y presenta les imatges, en molts casos recuperades de les fonts documentals, quasi la totalitat de l’obra d’aquesta artista.

Referències

AFBM. Archivo personal de Federico Beltran Masses y de Irene Narezo. Barcelona.

AFBM. Cartas de Irene Narezo a la familia.

AFBM. Diario manuscrito de Irene Narezo.

AFBM. Documentos y fotografías conservados por Irene Narezo.

AFDC. Arxiu Fotográfic de Barcelona. Francesc Serra.

APP. Archives de la Préfecture de Police, París. Dossier 77W509, carpeta 196.643 (Service de la Mémorie et des Affaire Culturelles).

ARSLP. Archivo del Registro de San Luís Potosí, Acta número 710

Abril, Manuel, «Irene Narezo de Beltrán», La ilustración española y americana, núm. 43, 22/11/1915, (p.894-895), p. 13-14.

Bello, Luis, «Crónica en Páginas de arte moderno», Mundo gráfico, 29/9/2015, p. 5.

Boletín Oficial del Estado, BOE 261, 18 septiembre 1947, 5165.

Cuba en Europa, «Irene Narezo», 15/1/1915.

El Imparcial, «Artistas ibéricos», El Imparcial, 5/7/1925.

El Liberal, núm.1879, Madrid, 26/5/1919, p.1.

Exposición 1915. Irene Narezo Dragoné, (cat.exp.), Barcelona, Sala Parés, octubre-noviembre.

Feminal. S.L., «La Exposición de Zaragoza. La Pintura Española», Feminal, Año VI, núm.185, 14/6/1919, p. 4.

Francés, José, «De Bellas Artes. El arte en Cataluña», Mundo gráfico, 22/9/2015, p. 6-7.

Gastón de Olor, «La pintura española», La Esfera, año I, núm. 285, 14/6/1914, p.12.

Hojas selectas, 1/1916, núm.169, p.76, 1078, 1165 y 1168.

Hojas selectas, 1/1918, núm.193, p.519, 522 y 1163.

La Ilustració Catalana, 2ona época, núm. 648, 7/11/1915, p.11.

La Ilustració Catalana, 2ona época, núm. 649, 14/11/1915, p. 684.

La Ilustración artística, núm. 1767, 8/11/1915, p. 746.

Lago, Silvio, «El Arte Catalan Contemporáneo. Irene Narezo», La Esfera, año II, núm. 91, 25/9/1915.

Romeu, Joana, «L’Art y la dona. Irene Narezo de Beltrán», Feminal, núm.104, 28/11/1915, p.12-14 (Ilustració Catalana, núm. 651).

Salom Vidal, Maria Victoria (1966), «Iniciación a la pintura de Federico Beltrán Masses», tesina dirigida por José Guerrero Lovillo. Licenciatura en la Universidad de Barcelona.

Sapori, Francesco (1920), L’Arte mondiale allà XII Esposizione di Venezia, Bergamo, Istituto italiano d’arti grafiche, 1920, p. 47 y 196-203.

L’artista al seu taller. Fotografies de Francesc Serra, Ed. Lundwerg 1990, p. 127.

La Sociedad de Artistas Ibéricos y el arte español de 1925, (cat.exp.) Madrid, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 1995, p. 280-281. Comisarios Jaime Brihuega y Concha Lomba.

Salom de Tord, M. Antonia (2014), «La maja maldita de Federico Beltrán Masses: la seducción por la modelo», revista Emblecat, Estudis de la Imatge, Art i Societat, núm. 3, 2014. p. 83- 96.

María Antonia Salom de Tord, ponencia titulada Irene Narezo Dragoné (San Luis Potosí, 1891 – Barcelona 1970). Otra pintora olvidada. El misterio de su vida y de su obra en la Segunda Jornada Internacional de la imagen hispano-mexicana organizadas por Emblecat Edicions para la revista Emblecat en https://youtu.be/-PHrYj9lE7c [emitido el 27 de mayo de 2021].

https://es.wikipedia.org/wiki/Gabriel_García_Maroto

https://es.wikipedia.org/wiki/Federico_Beltran_Masses

https://www.beltranmasses.com/

Descàrregues

Publicades

2022-07-11

Com citar

Salom de Tord, M. A. (2022). Irene Narezo Dragoné (San Luis Potosí, 1891 – Barcelona, 1970). EMBLECAT, Estudis De La Imatge, Art I Societat, 1(11), p. 133–154. https://doi.org/10.56349/emblecat.204