Harun Farocki, el vídeo-assaig i l'ús de la imatge bèl·lica.
Una aproximació a la teoria del gir documental en l'art contemporani
DOI:
https://doi.org/10.56349/emblecat.251Paraules clau:
Harun Farocki, vídeo-assaig, art contemporani, imatge, imatge i política, imatge-document, cinema experimental, muntatge dialèctic, indústria bèl·lica, guerra, simulació, realitatResum
Aquest estudi analitza l'obra de Harun Farocki (1944-2014) en el context del gir documental, explorant com el vídeo-assaig qüestiona el poder de les imatges i la instrumentalització política a través de casos d'estudi centrats en el conflicte bèl·lic. A través del muntatge crític i l'ús del vídeo-assaig, Farocki desvetlla les estructures de vigilància, guerra i producció capitalista, evidenciant la manipulació mediàtica i els seus efectes en la percepció col·lectiva. S'hi aborden casos d'estudi com Inextinguishable Fire (1969), Eye/Machine (2000-2003) i Serious Games (2010), on l'artista investiga la relació entre tecnologia, representació i realitat. La seva obra dialoga amb teòrics com Walter Benjamin, Jean-Luc Godard, Hito Steyerl, Georges Didi-Huberman i Okwui Enwezor, abordant el concepte de "política de la veritat" en l'art documental de l'esfera contemporània. A través d'un muntatge tou i l'ús d'imatges operatives, Farocki reconfigura la narrativa visual, incitant a una lectura crítica del poder de les imatges a l'era global.
Descàrregues
Referències
Bibliografía
Agamben, G. (2005), El hombre sin contenido. Áltera.
Badiou, A. (2005), Le Siècle. Éditions du Seuil, París.
Bal, M. (1999), Acts of Memory: Cultural Recall in the Present. Hannover, NH. Darmouth College.
Barthes, R. (1989), La Cámara Lúcida. Nota sobre la fotografía. Paidós Comunicaciones.
Baudrillard, J. (1981), Simulacro y Simulación (The Body in Theory: Histories of Cultural Materialism). Michigan Ed.
Benjamin, W. (1928), Thesen wider Snobisten.
Benjamin, W. (2005), Libro de los pasajes, Madrid, Akal.
Bueno, C. C. (2016), Imágenes operativas y montaje blando: historicidad de la función social de la imagen en la obra de Harun Farocki. Aisthesis.
Deleuze, G. (1987), La imagen-tiempo Estudios sobre cine 2. Paidós Comunicaciones.
Elsaesser, T. (et. al.). (2004), Harun Farocki. Working on the sight-lines. Amsterdam University Press DOI: https://doi.org/10.1515/9789048505265
Enwezor, O. (2003), Documentary/Verité: Bio-Politics, Human Rights, and the Figure of Truth in Contemporary Art. Australian and New Zealand Journal of Art No 4-5. DOI: https://doi.org/10.1080/14434318.2004.11432730
Farocki, H. (2003), Crítica de la mirada. Textos de Harun Farocki. Editorial Altamira, Buenos Aires.
Farocki, H. (2014), Harun Farocki. Diagrams. Images from Ten Films, edited by Benedikt Reichenbach. Editorial Walter König, Köln.
Farocki, H. (2015), Desconfiar de las imágenes. Caja Negra Editora.
Farocki, H. y Silverman, K. (2016), A propósito de Godard. Conversaciones entre Harun Farocki y Kaja Silverman. Caja Negra Ediciones.
Fernández, D. (ed.). (2014), Sobre Harun Farocki. La continuidad de la guerra a través de las imágenes. Ediciones Metales Pesados, Santiago de Chile
Foucault, M., (1975), Vigilar y Castigar, Nacimiento de la prisión. Siglo XXI eds. Argentina.
Foucault, F. (1976), Histoire de la sexualité. Vol. 1. La volonté de savoir. Gillmard, París.
García Martínez, A. (2006), La imagen que piensa. Hacia una definición del ensayo audiovisual. Revista Comunicación y Sociedad. Vol. XIX, No 2.
García-Roldan, A. (2012), El vídeo-ensayo en la formación audiovisual del profesorado. InVisibilidades – Revista Ibero-Americana de Pesquisa em Educação, Cultura e Artes (APEC), Vol. III. DOI: https://doi.org/10.24981/16470508.3.6
Guasch Ferrer, A. (2016), El arte en la era de lo global (1989-2015). Alianza Editorial.
Huberman, D. (2010), Lo que vemos, lo que nos mira. Bordes Manantial.
Recursos web
Bar Laika Presents. Harun Farocki, Parallel III and Parallel IV. E-FLUX. En línea. https://www.e-flux.com/live/255109/harun-farocki-nbsp-parallel-iii-nbsp-and-nbsp-iv/
De Luelmo Jareño, J. M. (2007). La historia al trasluz: Walter Benjamin y el concepto de imagen dialéctica. Dialnet. p. 172-174.
https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2688858
Didi-Huberman, G. (2009). How to Open Your Eyes. MIT Press. p. 44. En línea.
https://monoskop.org/images/b/bf/Didi-Huberman_Georges_2009_How_to_Open_Your_Eyes.pdf
Galería Àngels Barcelona.
http://angelsbarcelona.com/en/artists/harun-farocki/projects/serious-games/242
Steyerl, H. (2003). Politics of the Truth. Documentarism in the Art Field.
https://www.springerin.at/en/2003/3/politik-der-wahrheit/
Zoller Sietz, M. (2014). Harun Farocki, 1944-2014: His Inextinguishable Fire. Roger Ebert. https://www.rogerebert.com/mzs/harun-farocki-1944-2014-his-inextinguishable-fire
Artículo de la revista Artishock, “Harun Farocki, desconfiar de las imágenes”.
https://artishockrevista.com/2015/06/05/harun-farocki-desconfiar-las-colección/
Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía de Madrid.
Descripciones de Harun Farocki acerca sus series.

Descàrregues
Publicades
Com citar
Número
Secció
Llicència
Drets d'autor (c) 2025 EMBLECAT, Estudis de la Imatge, Art i Societat

Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 4.0.