La Maja maldita de Federico Beltran Masses: La seducció per la model

Autors/ores

  • M.Antonia Salom de Tord Associació Catalana de Crítics d'Art (ACCA)

Paraules clau:

Federico Beltran Masses, maja, Tórtola Valencia, Art Decó, peineta, mantilla, mantellina,

Resum

Al París de 1918, Federico Beltran Masses va coincidir amb l’artista ballarina espanyola Carmen Tórtola Valencia la qual va retratar a l’obra La maja maldita. Aquest estudi constitueix una aproximació al procés pictòric de l’obra, amb una anàlisi comparativa entre el primer estadi del quadre i el seu acabament. Alhora, la personalitat de la model, icona d’aquesta dècada, mostrarà la imatge prototip de la dona espanyola que va encisar i influenciar a un nombrós grup d’artistes coetanis.

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.

Referències

De Hoyos y Vinent, Antonio; Francés, José (1921), Federico Beltran Masses, Monografias de arte Estrella, Madrid, Artística.

Godoy, Armand (1926), Triptyque, preface Camille Mauclair, París, Daniel Jacomet.

Konody, Paul George, The art of Federico Beltran-Massés (1929), (cat.exp.), London, New Burlington Galleries, 14 June – 6 July, 1929.

Mauclair, Camille y Vauxcelles, Louis (1921), L’oeuvre de Federico Beltran-Masses, París, Vizzanova.

Sur l’oeuvre de F. Beltran Masses (1924), París, F. Paillart.

Federico Beltran Masses: enigma y sensualidad (2007a), (cat.exp.) Castellón de la Plana, Fundación Caja Castellón-Bancaja.

Federico Beltran Masses: enigma y sensualidad (2007b), (cat.exp.), Salamanca, Museo Art Nouveau y Art Déco Casa Lis.

Federico Beltran Masses: enigma y sensualidad (2008), (cat.exp.), 2a ed. Segovia: Caja Segovia, Obra Social y Cultural.

Federico Beltrán Massés: un pintor en la corte de Hollywood: un pintor a la cort de Hollywood: a painter in the court of Hollywood (2011), (cat.exp.), Barcelona, Museu Diocesà de Barcelona.

Federico Beltran Masses: blue nights and libertine legends: nocturnes and portraits in the jazz age (2012a), (cat.exp.), 2012, London, Stair Sainty Gallery.

Federico Beltran Massés: castizo cosmopolita = cosmpolitan painter (2012b), Madrid, Real Academia de Bellas Artes de San Fernando.

Fontbona, Francesc (1988), «Tórtola Valencia en su mundo artístico», Una aproximación al arte frívolo: Tórtola Valencia: José de Zamora (cat.exp.), Madrid, Teatro Albéniz, [p.13-25].

Garland, Iris (2013), Tórtola Valencia: modernism and exoticism in early twentienth century dance, Vancouver, Five/Cinq.

Queralt del Hierro, Maria Pilar (2005), Tórtola Valencia, una mujer entre sombras. Barcelona, Lumen.

Queralt del Hierro, Maria Pilar (2005), «La musa del “jabón” que enamoró a los poetas», Diario El Mundo, 16.10.2005.

Modernités plurielles 1905-1970: dans les collections du Musée national d’art moderne (2013), (cat.exp.), París, Centre George Pompidou.

Peypoch, Irene (1984?), Tórtola Valencia, col.Gent Nostra, 30, Barcelona, Editorial Nou Art Thor.

Pérez Rojas, Francisco Javier (1990), Art decó en España, Madrid, Cátedra.

Pérez Rojas, Francisco Javier y García Castellón, Manuel (1994), El siglo XX: persistencias y rupturas, Madrid, Sílex.

Solrac, Odelot (1982), Tórtola Valencia and her times. New York, Ventage Press.

Salom Vidal, Maria Victoria (1966), «Iniciación a la pintura de Federico Beltran Masses» [trabajo inédito dirigido por José Guerrero Lovillo y presentado para la licenciatura en la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Barcelona].

Descàrregues

Publicades

2014-12-31

Com citar

Salom de Tord, M. (2014). La Maja maldita de Federico Beltran Masses: La seducció per la model. EMBLECAT, Estudis De La Imatge, Art I Societat, (3), 83–96. Retrieved from https://publicacions.emblecat.com/EMBLECAT/article/view/61

Número

Secció

Llenguatges (text i imatges)

Articles més llegits del mateix autor/a