The Maja maldita by Federico Beltrán Masses: seduction by the model

Authors

  • M.Antonia Salom de Tord Associació Catalana de Crítics d'Art (ACCA)

Keywords:

Federico Beltran Masses, maja, Tórtola Valencia, Art Decó, peineta, mantilla, mantellina,

Abstract

In the Paris of 1918, Federico Beltran Masses met the Spanish dancer Carmen Tórtola Valencia, whom he portrayed in the painting La maja maldita (The Wicked Maja). This study is an approach to the pictorial process for this painting with a comparative analysis between the first phase of the painting and the final result. The personality of the model, who was an icon of that decade, was the prototype of a Spanish woman that charmed and influenced a large number of artists of the period.

Downloads

Download data is not yet available.

References

De Hoyos y Vinent, Antonio; Francés, José (1921), Federico Beltran Masses, Monografias de arte Estrella, Madrid, Artística.

Godoy, Armand (1926), Triptyque, preface Camille Mauclair, París, Daniel Jacomet.

Konody, Paul George, The art of Federico Beltran-Massés (1929), (cat.exp.), London, New Burlington Galleries, 14 June – 6 July, 1929.

Mauclair, Camille y Vauxcelles, Louis (1921), L’oeuvre de Federico Beltran-Masses, París, Vizzanova.

Sur l’oeuvre de F. Beltran Masses (1924), París, F. Paillart.

Federico Beltran Masses: enigma y sensualidad (2007a), (cat.exp.) Castellón de la Plana, Fundación Caja Castellón-Bancaja.

Federico Beltran Masses: enigma y sensualidad (2007b), (cat.exp.), Salamanca, Museo Art Nouveau y Art Déco Casa Lis.

Federico Beltran Masses: enigma y sensualidad (2008), (cat.exp.), 2a ed. Segovia: Caja Segovia, Obra Social y Cultural.

Federico Beltrán Massés: un pintor en la corte de Hollywood: un pintor a la cort de Hollywood: a painter in the court of Hollywood (2011), (cat.exp.), Barcelona, Museu Diocesà de Barcelona.

Federico Beltran Masses: blue nights and libertine legends: nocturnes and portraits in the jazz age (2012a), (cat.exp.), 2012, London, Stair Sainty Gallery.

Federico Beltran Massés: castizo cosmopolita = cosmpolitan painter (2012b), Madrid, Real Academia de Bellas Artes de San Fernando.

Fontbona, Francesc (1988), «Tórtola Valencia en su mundo artístico», Una aproximación al arte frívolo: Tórtola Valencia: José de Zamora (cat.exp.), Madrid, Teatro Albéniz, [p.13-25].

Garland, Iris (2013), Tórtola Valencia: modernism and exoticism in early twentienth century dance, Vancouver, Five/Cinq.

Queralt del Hierro, Maria Pilar (2005), Tórtola Valencia, una mujer entre sombras. Barcelona, Lumen.

Queralt del Hierro, Maria Pilar (2005), «La musa del “jabón” que enamoró a los poetas», Diario El Mundo, 16.10.2005.

Modernités plurielles 1905-1970: dans les collections du Musée national d’art moderne (2013), (cat.exp.), París, Centre George Pompidou.

Peypoch, Irene (1984?), Tórtola Valencia, col.Gent Nostra, 30, Barcelona, Editorial Nou Art Thor.

Pérez Rojas, Francisco Javier (1990), Art decó en España, Madrid, Cátedra.

Pérez Rojas, Francisco Javier y García Castellón, Manuel (1994), El siglo XX: persistencias y rupturas, Madrid, Sílex.

Solrac, Odelot (1982), Tórtola Valencia and her times. New York, Ventage Press.

Salom Vidal, Maria Victoria (1966), «Iniciación a la pintura de Federico Beltran Masses» [trabajo inédito dirigido por José Guerrero Lovillo y presentado para la licenciatura en la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Barcelona].

Downloads

Published

2014-12-31

How to Cite

Salom de Tord, M. (2014). The Maja maldita by Federico Beltrán Masses: seduction by the model. EMBLECAT, Estudis De La Imatge, Art I Societat, (3), 83–96. Retrieved from https://publicacions.emblecat.com/EMBLECAT/article/view/61

Issue

Section

Llenguatges (text i imatges)

Most read articles by the same author(s)