Disenyar la vida, William Morris i els constructivistes
Paraules clau:
diseño, marxismo, utopía social, arte del objeto cotidiano, funcionalidad social, design, Marxism, social Utopia, art of everyday objects, social functionalityResum
Aquest article pretén indagar en les convergències existents entre William Morris i els constructivistes, entre l’artista de finals del segle XIX en l’Anglaterra victoriana i el moviment vanguardista de principis del segle XX, en la Rússia revolucionària. Les seves similituds es troben en una teorització i redefinició de l’art semblant, es reafirma en els paràmetres de producció artística. Un context global crític i un projecte utòpic social de base marxista són les idees que els porta a tots dos paral·lelament a articular i apostar pel que actualment diem disseny.
Descàrregues
Referències
[Arvatov, B.] (1973), «Utilitarismo y estética», Constructivismo, F. Fernández trad., Madrid, Alberto Corazón cop., p.161-167.
[Arvatov, B.] (1988), «The proletariat and Leftist Art», Russian art of avant-garde theory and criticism, 1920-1934, J. Bowlt trad. y ed., Londres, Thames and Hudson, p. 225-230.
Benevolo, L. (1999), «Debate sobre la ciudad industrial», Historia de la arquitectura moderna, Barcelona, Gustavo Gili, p.160-216.
[Brik, O.] (1988), «From Pictures to textile Prints», Russian art of avant-garde theory and criticism, 1920-1934, J.Bowlt trad. y ed., Londres, Thames and Hudson, p. 244-249.
Clavera, A.(1992), La formació del pensament de William Morris, Barcelona, Destino.
Constructivismo (1973), Madrid, A.Corazón cop.
Construir la revolució: art i arquitectura a Rússia (2011), (cat.exp.), Barcelona, Fundació La Caixa.
El diseño: 150 años entre la teoría y la práctica (2000), C.Sevilla edit., Valencia, Diputación de Valencia, Institución Alfons el Magnànim.
El libro ruso de Vanguardia, 1910-1934 (2003), (cat.exp.), Nueva York, The Museum of Modern Art.
[Gabo, N.] (1973), «La idea constructivista en el arte», Constructivismo, F. Fernández trad., Madrid, Alberto Corazón cop., p.71-83.ç[Gabo, N.; Pevsner, A.] (1973), «Manifiesto realista», Constructivismo, F. Fernández trad., Madrid, Alberto Corazón cop., p. 63-71.
[Gabo, N.; Pevsner, A.] (1988), «The realistic manifest», Russian art of avant-garde theory and criticism, 1920-1934, J.Bowlt trad. y ed., Londres, Thames and Hudson, p.208-214.
Gan, A. (2014), El constructivismo, M.Rebón y F. Mateo ed., Barcelona, Tenov.
[Grupo Productivista] (1973), «Programa del Grupo Productivista», Constructivismo, F.Fernández trad., Madrid, Alberto Corazón cop., p. 83-89.
[Grupo Productivista] (1973), «Trabajo y polémica de los productivistas», Constructivismo, F. Fernández trad., Madrid, Alberto Corazón cop., p.101-109.
Jean, G. (1994), Voyages en utopie, París, Gallimard.
Leclanche-Boulé, C. (2003), Tipografías y fotomontajes: constructivismo en la URSS, R.Vercher trad., Valencia, Campgràfic.
[LEF] (1973), «Por qué combate la LEF», Constructivismo, F. Fernández trad., Madrid, Alberto Corazón cop., p.89-96.
[LEF] (1973), «La LEF pone en guardia», Constructivismo (1973), F. Fernández trad., Madrid, Alberto Corazón cop., p. 96-99.
[LEF] (1988), «LEF declaration, comrades, organizers of Life», Russian art of avantgarde theory and criticism, 1920-1934, J. Bowlt trad. y ed., Londres, Thames and Hudson, p. 199-205.
Lodder, C. (1988), El constructivismo ruso, M. Cóndor trad., Madrid, Alianza Editorial.
Margolin, V. (1997), The struggle for utopia: Rodchenko, Lissitzky, Moholy-Nagy, 1917-1946, Chicago, University of Chicago Press.
[Morris, W.] (1975), «Como me hice socialista», Arte y sociedad industrial: antología de escritos, G. Zaragoza trad., Valencia, Fernando Torres cop., p. 28-34.
[Morris, W.] (1975), «Arte popular», Arte y sociedad industrial: antología de escritos, G. Zaragoza trad., Valencia, Fernando Torres cop., p.37-39.
[Morris, W.] (1975), «Arte y sociedad», Arte y sociedad industrial: antología de escritos, G. Zaragoza trad., Valencia, Fernando Torres cop., p.39-41.
[Morris, W.] (1975), «El arte bajo la plutocracia», Arte y sociedad industrial: antología de escritos, G. Zaragoza trad., Valencia, Fernando Torres cop., p.41-81.
[Morris, W.] (1975), «Trabajo útil o esfuerzo inútil», Arte y sociedad industrial: antología de escritos, G. Zaragoza trad., Valencia, Fernando Torres cop., p. 81-111.
[Morris, W.] (2004), Noticias de Ninguna Parte, J. Morato trad., Barcelona, Minotauro.
[Pertsov, V.] (1988), «Art the Junction of Art and Production», Russian art of avantgarde theory and criticism, 1920-1934, J.Bowlt trad. y ed., Londres, Thames and Hudson, p.230-237.
«Revolution and Art», Russian art of avant-garde theory and criticism 1920-1934 (1988), J.Bowlt trad. y ed., Londres, Thames and Hudson, p.190-196.
Río, V. (2010), Factografía: vanguardia y comunicación de masas, Madrid, Abbad.
Rodtxenko: La construcció del futur (2008), (cat.exp.), Barcelona, Caixa Catalunya.
Russian art of avant-garde theory and criticism (1988), J.Bowlt trad.y ed ., Londres, Thames and Hudson.
Selle, G. (1975), Ideología y utopía del diseño: contribución a la teoría del diseño industrial, E.Subirats trad., Barcelona, Gustavo Gili.
Sevilla Corella, C. (2000), «La teoría social del diseño: una recesión”, El diseño: 150 años entre la teoría y la práctica, C. Sevilla ed., Valencia, Diputación de Valencia, Institución Alfons el Magnànim, p. 55-64.
Subirats, E. (1989), El final de las vanguardias, Barcelona, Antropos.
[Tarabukin, N.] (1978), El último cuadro: del caballete a la máquina y por una teoría de la pintura, R. Feliu y P. Vélez trad., A. Nakov ed., Barcelona, Gustavo Gili.
[Tatlin, V.] (1988), «The work ahead of us», Russian art of avant-garde theory and criticism, J. Bowlt trad. y edit., Londres, Thames and Hudson, p.205-208.
«The first discussional exhibition of associations of active revolutionary art», Russian art of avant-garde theory and criticism, 1920-1934 (1988), J. Bowlt trad., y ed., Londres, Thames and Hudson, p.237-144.
Thompson, E. (1988), William Morris: de romántico a revolucionario, M. Lloris trad., Valencia, Institució valenciana d’estudis i investigació, Edicions Alfons el Magnànim.
«Utopia» y «Utopian socialism» (2012), Encyclopaedia Britannica Ultimate Reference Suite (2012), Chicago, Encyclopaedia Britannica, [Edición en CD-ROM].
«Utopie», Encyclopaedia Universalis: novelle edition (2012), París, Encyclopeadia Universalis France, [Edición en CD-ROM].
Vallance, A. (1986), William Morris: his art his writings and his public life: a record, Londres, Studio.
William Morris (1996), L.Parry ed., Londres, Phillip Wilson Publisher, The Victorian Albert Museum.
Morris, W. (1990), The Lesser Arts of Life, Marxist Internet Archive, <https://www.marxists.org/archive/morris/works/1882/life1.htm>, 25-10-2014.