Designing life, William Morris and the constructivists

Authors

  • Alba Melià Hidalgo Universitat Autònoma de Barcelona

Keywords:

diseño, marxismo, utopía social, arte del objeto cotidiano, funcionalidad social, design, Marxism, social Utopia, art of everyday objects, social functionality

Abstract

This article tries to look into the existing convergences between William Morris and the constructivists, that is to say, the artists from the end of the 19th century in Victorian England, and the avant-garde movement from the beginning of the 20th century in revolutionary Russia. Their resemblance has its roots in a theory and a redefinition of art that are very similar, and which are reinforced by the parameters of artistic production.A Utopian social project with a Marxist basis and a critical global context serve asnourishment to lead them through parallel paths to assemble and commit themselves towhat, today, we call design.

Downloads

Download data is not yet available.

References

[Arvatov, B.] (1973), «Utilitarismo y estética», Constructivismo, F. Fernández trad., Madrid, Alberto Corazón cop., p.161-167.

[Arvatov, B.] (1988), «The proletariat and Leftist Art», Russian art of avant-garde theory and criticism, 1920-1934, J. Bowlt trad. y ed., Londres, Thames and Hudson, p. 225-230.

Benevolo, L. (1999), «Debate sobre la ciudad industrial», Historia de la arquitectura moderna, Barcelona, Gustavo Gili, p.160-216.

[Brik, O.] (1988), «From Pictures to textile Prints», Russian art of avant-garde theory and criticism, 1920-1934, J.Bowlt trad. y ed., Londres, Thames and Hudson, p. 244-249.

Clavera, A.(1992), La formació del pensament de William Morris, Barcelona, Destino.

Constructivismo (1973), Madrid, A.Corazón cop.

Construir la revolució: art i arquitectura a Rússia (2011), (cat.exp.), Barcelona, Fundació La Caixa.

El diseño: 150 años entre la teoría y la práctica (2000), C.Sevilla edit., Valencia, Diputación de Valencia, Institución Alfons el Magnànim.

El libro ruso de Vanguardia, 1910-1934 (2003), (cat.exp.), Nueva York, The Museum of Modern Art.

[Gabo, N.] (1973), «La idea constructivista en el arte», Constructivismo, F. Fernández trad., Madrid, Alberto Corazón cop., p.71-83.ç[Gabo, N.; Pevsner, A.] (1973), «Manifiesto realista», Constructivismo, F. Fernández trad., Madrid, Alberto Corazón cop., p. 63-71.

[Gabo, N.; Pevsner, A.] (1988), «The realistic manifest», Russian art of avant-garde theory and criticism, 1920-1934, J.Bowlt trad. y ed., Londres, Thames and Hudson, p.208-214.

Gan, A. (2014), El constructivismo, M.Rebón y F. Mateo ed., Barcelona, Tenov.

[Grupo Productivista] (1973), «Programa del Grupo Productivista», Constructivismo, F.Fernández trad., Madrid, Alberto Corazón cop., p. 83-89.

[Grupo Productivista] (1973), «Trabajo y polémica de los productivistas», Constructivismo, F. Fernández trad., Madrid, Alberto Corazón cop., p.101-109.

Jean, G. (1994), Voyages en utopie, París, Gallimard.

Leclanche-Boulé, C. (2003), Tipografías y fotomontajes: constructivismo en la URSS, R.Vercher trad., Valencia, Campgràfic.

[LEF] (1973), «Por qué combate la LEF», Constructivismo, F. Fernández trad., Madrid, Alberto Corazón cop., p.89-96.

[LEF] (1973), «La LEF pone en guardia», Constructivismo (1973), F. Fernández trad., Madrid, Alberto Corazón cop., p. 96-99.

[LEF] (1988), «LEF declaration, comrades, organizers of Life», Russian art of avantgarde theory and criticism, 1920-1934, J. Bowlt trad. y ed., Londres, Thames and Hudson, p. 199-205.

Lodder, C. (1988), El constructivismo ruso, M. Cóndor trad., Madrid, Alianza Editorial.

Margolin, V. (1997), The struggle for utopia: Rodchenko, Lissitzky, Moholy-Nagy, 1917-1946, Chicago, University of Chicago Press.

[Morris, W.] (1975), «Como me hice socialista», Arte y sociedad industrial: antología de escritos, G. Zaragoza trad., Valencia, Fernando Torres cop., p. 28-34.

[Morris, W.] (1975), «Arte popular», Arte y sociedad industrial: antología de escritos, G. Zaragoza trad., Valencia, Fernando Torres cop., p.37-39.

[Morris, W.] (1975), «Arte y sociedad», Arte y sociedad industrial: antología de escritos, G. Zaragoza trad., Valencia, Fernando Torres cop., p.39-41.

[Morris, W.] (1975), «El arte bajo la plutocracia», Arte y sociedad industrial: antología de escritos, G. Zaragoza trad., Valencia, Fernando Torres cop., p.41-81.

[Morris, W.] (1975), «Trabajo útil o esfuerzo inútil», Arte y sociedad industrial: antología de escritos, G. Zaragoza trad., Valencia, Fernando Torres cop., p. 81-111.

[Morris, W.] (2004), Noticias de Ninguna Parte, J. Morato trad., Barcelona, Minotauro.

[Pertsov, V.] (1988), «Art the Junction of Art and Production», Russian art of avantgarde theory and criticism, 1920-1934, J.Bowlt trad. y ed., Londres, Thames and Hudson, p.230-237.

«Revolution and Art», Russian art of avant-garde theory and criticism 1920-1934 (1988), J.Bowlt trad. y ed., Londres, Thames and Hudson, p.190-196.

Río, V. (2010), Factografía: vanguardia y comunicación de masas, Madrid, Abbad.

Rodtxenko: La construcció del futur (2008), (cat.exp.), Barcelona, Caixa Catalunya.

Russian art of avant-garde theory and criticism (1988), J.Bowlt trad.y ed ., Londres, Thames and Hudson.

Selle, G. (1975), Ideología y utopía del diseño: contribución a la teoría del diseño industrial, E.Subirats trad., Barcelona, Gustavo Gili.

Sevilla Corella, C. (2000), «La teoría social del diseño: una recesión”, El diseño: 150 años entre la teoría y la práctica, C. Sevilla ed., Valencia, Diputación de Valencia, Institución Alfons el Magnànim, p. 55-64.

Subirats, E. (1989), El final de las vanguardias, Barcelona, Antropos.

[Tarabukin, N.] (1978), El último cuadro: del caballete a la máquina y por una teoría de la pintura, R. Feliu y P. Vélez trad., A. Nakov ed., Barcelona, Gustavo Gili.

[Tatlin, V.] (1988), «The work ahead of us», Russian art of avant-garde theory and criticism, J. Bowlt trad. y edit., Londres, Thames and Hudson, p.205-208.

«The first discussional exhibition of associations of active revolutionary art», Russian art of avant-garde theory and criticism, 1920-1934 (1988), J. Bowlt trad., y ed., Londres, Thames and Hudson, p.237-144.

Thompson, E. (1988), William Morris: de romántico a revolucionario, M. Lloris trad., Valencia, Institució valenciana d’estudis i investigació, Edicions Alfons el Magnànim.

«Utopia» y «Utopian socialism» (2012), Encyclopaedia Britannica Ultimate Reference Suite (2012), Chicago, Encyclopaedia Britannica, [Edición en CD-ROM].

«Utopie», Encyclopaedia Universalis: novelle edition (2012), París, Encyclopeadia Universalis France, [Edición en CD-ROM].

Vallance, A. (1986), William Morris: his art his writings and his public life: a record, Londres, Studio.

William Morris (1996), L.Parry ed., Londres, Phillip Wilson Publisher, The Victorian Albert Museum.

Morris, W. (1990), The Lesser Arts of Life, Marxist Internet Archive, <https://www.marxists.org/archive/morris/works/1882/life1.htm>, 25-10-2014.

Downloads

Published

2016-12-31

How to Cite

Melià Hidalgo, A. (2016). Designing life, William Morris and the constructivists. EMBLECAT, Estudis De La Imatge, Art I Societat, (5), 61–80. Retrieved from https://publicacions.emblecat.com/EMBLECAT/article/view/94

Issue

Section

Llenguatges (text i imatges)