The GRUP LAIS, 1949-1952. The second artistic avant-garde in Catalonia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56349/emblecat.179

Keywords:

The post-war Catalan art scene began to change in 1948, with the appearance of new artists who wanted to create sincere work in accordance with the signs marked out by contemporary art. Many of these artists formed groups in order to combat the official Francoist art and to have more strength. One of these groups was Lais, which in 1949 published a Manifest Negre (Black Manifest) in which they summarized the Group’s artistic criteria., Grup Lais, Manifest Negre, Cercle Artístic de Barcelona, Catalan art of the 20th century

Abstract

The post-war Catalan art scene began to change in 1948, with the appearance of new artists who wanted to create sincere work in accordance with the signs marked out by contemporary art. Many of these artists formed groups in order to combat the official Francoist art and to have more strength. One of these groups was Lais, which in 1949 published a Manifest Negre (Black Manifest) in which they summarized the Group’s artistic criteria.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Aitor Quiney Urbieta, Biblioteca Nacional de Catalunya

Conservador

References

Cirlot, Juan Eduardo (1951), Manuel Capdevila, Ediciones Sagitario, Barcelona.

Cortés, Juan (1950-a), «El Premio ‘Condado de San Jorge’ en el primer año de su adjudicación», Destino, Barcelona, 22 de abril de 1950, p.16.

Cortés, Juan (1950-b), «El ‘Premio Condado de San Jorge’», Destino, Barcelona, 6 de mayo de 1950, p.16.

Del Castillo, José (1949), «El Grupo ‘Lais’, visto por si mismo», Solidaridad Nacional, 10 de julio de 1949.

Del Castillo, José (1950), «Las obras del primer premio ‘Condado de San Jorge’, en Galerías Layetanas», Diario de Barcelona, 6 de mayo de 1950.

Destino (1949), «La Bomba», Destino, Barcelona, 3 de diciembre de 1949, p.8.

Destino (1950), «Tres pintores ante su obra», Destino, 9 de diciembre de 1950, p.24.

Gaya Nuño, Juan Antonio (1950-a), «El Grupo ‘Lais’, de Barcelona, y sus nueve artistas», Correo Literario, Madrid, 15 de julio de 1950.

Gaya Nuño, J.A. (1950-b), «Medio siglo de movimientos vanguardistas en nuestra pintura», Dau al Set, desembre de 1950.

J. de B. (1950), «Exposición del Grupo “Lais” de Barcelona en Studio», Gaceta del Norte, Bilbao, 12 de febrero de 1950.

Junoy, J. M. (1949-a), «Atención a un joven grupo de artistas», El Correo catalán, Barcelona, julio 1949.

Junoy, J. M. (1949-b), «Negro de betún, no», El Correo catalán, Barcelona, 6 de diciembre de 1949.

L. (1951), «El Premio de Pintura “Navidad”», Correo Literario, Madrid, 15 de enero de 1951.

Manzano, Rafael (1949-a), «La Exposición Pro Hospitales en el Círculo Artístico», Solidaridad Nacional, Barcelona, 23 de mayo de 1949.

M[anzano], R[afael] (1949-b), «10 pintores en la Sala Busquets», Solidaridad Nacional, Barcelona, 24 de junio de 1949.

Manzano, Rafael (1950-a), «Pinturas del siglo XIX en las Galerías Layetanas», Solidaridad Nacional, Barcelona, 4 de junio de 1950.

Manzano, Rafael (1950-b), «Homenaje a Paul Klee de unos pintores barceloneses», Solidaridad Nacional, Barcelona, 5 de julio de 1950.

Manzano, Rafael (1950-c), «Exposición de “Navidad” en las Galerías Layetanas”, Solidaridad Nacional, Barcelona, 20 de diciembre de 1950.

Masoliver, Juan Ramon (1949), «La pintura de Planasdurá», La Vanguardia Española, Barcelona, 30 de noviembre de 1949.

Oliver Alberti, Mariano (1950), «Al margen de la exposición “La joven pintura actual” patrocinada por el Círculo Artístico», Los Sitios, Gerona, 9 de abril de 1950.

Peña, Juan María (1950), «El grupo Lais expone en la Sala ‘Studio’», Destino, 25 de febrero de 1950.

Yagocésar (1949-a), «[Exposición]», El Noticiero Universal, Barcelona, 18 de junio de 1949.

Yagocésar (1949-b), «Un manifiesto negro, La bomba, un moro y otras cosas», El Noticiero Universal, Barcelona, 23 de diciembre de 1949.

Camprodón i Bertrán, Ricard (1997), Hurtuna. Del figuratiu a l’abstracció, Centre d’Estudis Santjustencs, Sant Just Desvern, d’abril a desembre 1997 [Catàleg d’exposició].

Cirlot, Lourdes (1984), «Los orígenes de la pintura abstracto-geométrica en Cataluña. El grupo Lais», Lo viejo y lo nuevo en el arte español contemporáneo, influencias foráneas y manifestaciones autóctonas (1880-1980), Actas del V Congreso Español de Historia del Arte, Barcelona, 29 de octubre al 3 de noviembre de 1984, p. 671-176.

Granell, Enric (1998), «Grup Lais», Dau al Set. El foc s’escampa. Barcelona 1948-1955.

Centre d’Art Santa Mònica, del 21 de setembre al 8 de novembre de 1998. Generalitat de Catalunya, Barcelona 1998, p.42-47 [Catàleg d’exposició].

Marín, Maria Isabel (2010), Homenatge a Maria Jesús de Sola. Exposició antològica. Reial Cercle Artístic de Barcelona, del 9 de setembre al 3 d’octubre de 2010, Barcelona, Reial Cercle Artístic de Barcelona, 2010 [Catàleg d’exposició].

Downloads

Published

2021-09-11

How to Cite

Quiney Urbieta, A. (2021). The GRUP LAIS, 1949-1952. The second artistic avant-garde in Catalonia. EMBLECAT, Estudis De La Imatge, Art I Societat, 1(10), pp. 57–88. https://doi.org/10.56349/emblecat.179