Morir de riure: la part del darrere dels rituals funeraris en un tanatori de l’Anoia
Palabras clave:
cos present, entre bastidors, sagrat-profà, ritu funerari, backstage, anthropology of death, antropologia de la mortResumen
El canvi de situació –d’estar viu a estar mort- s’assegura mitjançant la cerimòniafunerària. La presència del cos sense vida en la instancia ritual de la vetlla, en eltanatori d’Igualada, possibilita una posada en escena en la qual uns actors li donensentit, mitjançant actes dramàtics que marquen la sociabilitat del trànsit, convertintel cadàver en difunt. Un procés interactiu pautat pels assistents al funeral i organitzatculturalment seguint unes regles fixades per la tradició, en un espai i temps limitat, ambla peculiaritat que s’analitzarà no des de la part del davant, cara a cara amb el públic,sinó per la part del darrere, lloc on s’endreça el cadàver.
Resumen: Morir de risa: la parte trasera de los rituales funerarios en un tanatoriode la AnoiaEl cambio de situación – de estar vivo a estar muerto- se asegura mediante la ceremoniafuneraria. La presencia del cuerpo sin vida en la instancia ritual del velatorio, en eltanatorio de Igualada, posibilita una puesta en escena en la cual unos actores le dan unsentido mediante actos dramáticos que marcan la sociabilidad del tránsito, convirtiendoel cadáver en difunto. Un proceso interactivo pautado por los asistentes al funeral yorganizado culturalmente siguiendo unas reglas fijadas por la tradición, en un espacioy tiempo limitado, con la peculiaridad que se analizará no desde la parte delantera, decara al público, sino por detrás, lugar donde se adencenta el cadáver.
Abstract: Die laughing: behind some of the funeral rites in the Anoia morgueThe change of situation – from being alive to being dead- is ensured by the funeralceremony. The presence of the lifeless body at the ritual supplication wake, in theIgualada mortuary, allows a staging in which actors provide meaning through theatricalactions which show the sociability of the transition, and convert the corpse into “thedeceased”. An interactive process designed for mourners and culturally organisedaccording to rules set by tradition, at a particular time and in a limited space, with thepeculiarity that it is discussed, not from the front, face to face with the public, but frombehind, where it holds the lifeless body arrangement.