Picasso i els dibuixos previs a Les senyoretes d’Avinyó, possible relació amb el món casteller

Autors/ores

  • Maria Lluïsa Gené i Rebull Escola d’Art de la Diputació de Tarragona a Tortosa Universitat Rovira i Virgili (Tarragona)

Paraules clau:

Castellers, Picasso, Les senyoretes d’Avinyó, Ideari picassià

Resum

Aquest estudi corrobora el que assenyalaren Josep Palau i Fabre i John Richardson quan defensaven que darrere l’obra Les senyoretes d’Avinyó de Picasso hi havia compositivament la forma piramidal dels castellers. Així a les biografies de l’artista s’afegien uns dibuixos i esbossos localitzats com a fonts principals que donen testimoni i permeten plantejar que el món casteller estava present en l’ideari de Picasso. Per tant, en la investigació d’aquest tema s’ha procedit a analitzar la bibliografia existent sobre l’artista, reafirmant que calia una revisió d’aquesta, fent palès la influència de la cultura catalana en l’ideari picassià.

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.

Biografia de l'autor/a

Maria Lluïsa Gené i Rebull, Escola d’Art de la Diputació de Tarragona a Tortosa Universitat Rovira i Virgili (Tarragona)

professora

Referències

Cu-Cut! any 05, núm. 213, 21/6/1906.

El Liberal, 5/8/1889, p. 5.

El Poble Català, any 03, núm. 197, 28/8/1906.

L’ Atlàntida, núm. 055, 30/9/1898.

La Tomasa, núm. 474, 30/9/ 1897.

La Veu de Catalunya, any 7, núm. 40, 3/10/1897.

La Veu de Catalunya, any 8, núm. 41, 2/10/1898.

La Veu de Catalunya, any 12, núm. 1229, 16/6/1902.

La Veu de Catalunya, any 12, núm. 1244, 30/6/1902.

Los deportes, año 06, núm. 028, 20/7/1902.

Cabanne, P. (1982), El siglo de Picasso, Madrid, Ministerio de Cultura.

Cabañas Gevara, L. (1944), Cuarenta años de Barcelona 1890-1930, Barcelona, Memphis.

Cambó, F. (1981), Memòries, Barcelona, Alpha.

Cirici Pellicer, A. (1946), Picasso antes de Picasso, Barcelona, Iberia- Joaquim Gil ed., s.n.

Cirici Pellicer, A. (1972), L’art català Contemporani, Barcelona, Proa.

Cremieux, F. (1991), Daniel Henry Kahnweiler, Madrid, Ardora.

Daix, P. (1980), El cubismo de Picasso, Barcelona, Blume.

Gaya Nuño, J. A. (1958), Cataluña: Puristas y Nazarenos, Madrid, Ars Hispania.

Gaya Nuño, J. A. (1966), Bibliografia crítica y antología de Picasso, San Juan de Puerto Rico, Editorial Universitaria.

Jaira i Manzano, J. (1997), Història dels Concursos de Castells, Tarragona, Ajuntament Tarragona.

Jardí, E. (1990), Eugeni d’Ors: obra i vida , Barcelona, Quaderns crema.

Mañero Rodicio, J. (2009-2010), «Christian Zervos y Cahiers d’Art. La invención del arte contemporáneo», Locus Amoenus, 10, p. 279-304.

Palau i Fabre, J. (1975), Picasso a Catalunya, Barcelona, Polígrafa.

Palau i Fabre, J. (1990), Picasso i el cubisme 1907-1917, Barcelona, Polígrafa.

Richardson, J. (1995), Picasso una biografia, Madrid, Alianza Editorial.

Richardson, J. (1997), Picasso 1907-1917, Madrid, Alianza Editorial.

Rovira i Valls, J. M. (2013), «Picasso i els xiquets de Valls», Revista Ruta del Cister: Cultura i Paisatge, 7, p. 12-13.

Salcedo, A. (2014), III Simposi Casteller. La dona i l’economia en el món casteller, Valls, Cossetania, p. 181-218.

Sert, M. (1989), Misia. Barcelona, Tusquets.

Terraza, S. (2000), 50 actuacions castelleres del segle XX, Tarragona, Mèdol.

Tharrats, J. (1982), Picasso i el artistes catalans en el Ballet, Barcelona, Cotal.

Verdaguer, M. (2008), Medio siglo de vida íntima Barcelona, Barcelona, Canals.

Zervos, C. [1951], Picasso, Pablo. Catalogue raisonné 1906-1912, París, Éditions Cahiers d’Art.

Descàrregues

Publicades

2019-12-31

Com citar

Gené i Rebull, M. L. (2019). Picasso i els dibuixos previs a Les senyoretes d’Avinyó, possible relació amb el món casteller. EMBLECAT, Estudis De La Imatge, Art I Societat, (8), 39–52. Retrieved from https://publicacions.emblecat.com/EMBLECAT/article/view/145

Número

Secció

Articles