Picasso and the drawings prior to Les senyoretes d’Avinyó, possible relation with the casteller world
Keywords:
Castellers, Picasso, Les senyoretes d’Avinyó, Ideari picassiàAbstract
Picasso and the drawings prior to Les senyoretes d’Avinyó, possible relation with the casteller world. This study corroborates what Josep Palau i Fabre and John Richardson pointed out whenthey argued that behind Picasso’s work Les senyoretes d’Avinyó there was, compositionally,the pyramidal shape of the castellers. Thus, in the biographies of the artist, drawings and sketches were added as the main sources that give testimony and allow us to suggest that the casteller world was present in Picasso’s vision. So in the investigation of this subjectwe have proceeded to check the bibliography of this artist, reaffirming that a revision of this one was necessary, in order to highlight the influence of Catalan culture on thePicassian vision.
Downloads
References
Cu-Cut! any 05, núm. 213, 21/6/1906.
El Liberal, 5/8/1889, p. 5.
El Poble Català, any 03, núm. 197, 28/8/1906.
L’ Atlàntida, núm. 055, 30/9/1898.
La Tomasa, núm. 474, 30/9/ 1897.
La Veu de Catalunya, any 7, núm. 40, 3/10/1897.
La Veu de Catalunya, any 8, núm. 41, 2/10/1898.
La Veu de Catalunya, any 12, núm. 1229, 16/6/1902.
La Veu de Catalunya, any 12, núm. 1244, 30/6/1902.
Los deportes, año 06, núm. 028, 20/7/1902.
Cabanne, P. (1982), El siglo de Picasso, Madrid, Ministerio de Cultura.
Cabañas Gevara, L. (1944), Cuarenta años de Barcelona 1890-1930, Barcelona, Memphis.
Cambó, F. (1981), Memòries, Barcelona, Alpha.
Cirici Pellicer, A. (1946), Picasso antes de Picasso, Barcelona, Iberia- Joaquim Gil ed., s.n.
Cirici Pellicer, A. (1972), L’art català Contemporani, Barcelona, Proa.
Cremieux, F. (1991), Daniel Henry Kahnweiler, Madrid, Ardora.
Daix, P. (1980), El cubismo de Picasso, Barcelona, Blume.
Gaya Nuño, J. A. (1958), Cataluña: Puristas y Nazarenos, Madrid, Ars Hispania.
Gaya Nuño, J. A. (1966), Bibliografia crítica y antología de Picasso, San Juan de Puerto Rico, Editorial Universitaria.
Jaira i Manzano, J. (1997), Història dels Concursos de Castells, Tarragona, Ajuntament Tarragona.
Jardí, E. (1990), Eugeni d’Ors: obra i vida , Barcelona, Quaderns crema.
Mañero Rodicio, J. (2009-2010), «Christian Zervos y Cahiers d’Art. La invención del arte contemporáneo», Locus Amoenus, 10, p. 279-304.
Palau i Fabre, J. (1975), Picasso a Catalunya, Barcelona, Polígrafa.
Palau i Fabre, J. (1990), Picasso i el cubisme 1907-1917, Barcelona, Polígrafa.
Richardson, J. (1995), Picasso una biografia, Madrid, Alianza Editorial.
Richardson, J. (1997), Picasso 1907-1917, Madrid, Alianza Editorial.
Rovira i Valls, J. M. (2013), «Picasso i els xiquets de Valls», Revista Ruta del Cister: Cultura i Paisatge, 7, p. 12-13.
Salcedo, A. (2014), III Simposi Casteller. La dona i l’economia en el món casteller, Valls, Cossetania, p. 181-218.
Sert, M. (1989), Misia. Barcelona, Tusquets.
Terraza, S. (2000), 50 actuacions castelleres del segle XX, Tarragona, Mèdol.
Tharrats, J. (1982), Picasso i el artistes catalans en el Ballet, Barcelona, Cotal.
Verdaguer, M. (2008), Medio siglo de vida íntima Barcelona, Barcelona, Canals.
Zervos, C. [1951], Picasso, Pablo. Catalogue raisonné 1906-1912, París, Éditions Cahiers d’Art.