Francisco Vidal i la pintura al·legòrica sobre el feliç naixement dels dos reials infants, estudi iconogràfic

Autors/ores

  • María Jesús Rey Recio Universitat de Barcelona

DOI:

https://doi.org/10.56349/emblecat.162

Paraules clau:

Francisco Vidal, Cesare Ripa, Iconografia, pintura al·legòrica, art català del segle XVIII

Resum

Aquest article té com a objectiu donar a conèixer un document inèdit signat per Francisco Vidal, autor de la pintura al·legòrica Oferiment de dos bessons nounats a Júpiter (1783). En el text, Vidal desenvolupa el programa pictòric sobre el naixement de dos reials infants. A partir d’una aproximació al text i a la pintura s’ha realitzat una anàlisi iconogràfica que ha permès desvetllar la font literària subjacent de Cesare Ripa, Iconologia (Roma 1593). També, aquest estudi ha evidenciat que va ser un tema recurrent en el context de la cultura visual acadèmica europea al segle XVIII.

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.

Referències

Alcolea, S. (1959-1960), «La pintura en Barcelona durante el siglo XVIII», Anales y Boletín de los Museos de Arte de Barcelona, I, XIV.

Alcolea, S. (1961-1962), «La pintura en Barcelona durante el siglo XVIII», Anales y Boletín de los Museos de Arte de Barcelona, II, XV.

Alcolea, S. (1991), «Els temps de la il.lustració a Catalunya: un altre intent d’aproximació artística a Europa», Catalunya a l’època de Carles III, Generalitat de Catalunya. Barcelona, p. 133-147.

Amat i de Cortada, R., Baró de Maldà (1987 [1785-1805]), Calaix de Sastre, Barcelona, Curial, Ed. R. Boixareu, vols. 7, 1987.

Ansón, A., I. Gutiérrez, J.M de la Mano (2007), Francisco Bayeu y sus discípulos, Exposición Cajalón, del 19 de abril al 15 de junio de 2007.

Ballart, E., [1987] «Pera Pau Muntagna’. (1749-1803) pintor. Según director de la Escuela Gratuita de Dibujo», Universitat de Barcelona, tesi de llicenciatura (inèdita), setembre de 1987.

Bar, V. (2003), La Peinture allégorique au Grand Siècle, Ed. Faton, París.

Carrete, J. (2001), «El grabado en España (siglos XV al XVIII)», Summa Artis, vol. XXXI, Espasa Calpe, Madrid, 7ª ed.

Fontbona, F.; Durá, V. (1999), Catàleg del Museu de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi. Pintura, vol.I, Barcelona, Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi.

Jimeno, F., (2005), «Algunos datos inéditos sobre la estancia de Pasqual Pere Moles en Paris», Butlletí Real Academia de Bellas Artes de Sant Jordi, XIX, pp. 153-185.

Quílez, F. (1989-1999), «L’entorn de l’activitat pictórica de Pere Pau Montanya a l’entorn de Tarragona», LOCVS AMOENVS, 4, p. 201-217. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/locus.93

Ràfols, J. F. (1980), Diccionario biográfico de artistas de Cataluña, Baleares y Valencia, (Millà, 1951-1954), Edicions Catalanes, v. III, Barcelona, p. 1343.

Rey, Mª J. (2019), «La huella de Cesare Ripa en la pintura alegórica española en el siglo XVIII», tesis doctoral (inédita), Universitat de Barcelona.

Rey, Mª J. (2019), «Las pinturas alegórico-mitológicas del Palacio Palmerola de Barcelona y su relación con Cesare Ripa», IMAGO, núm. 10, p.175-198. DOI: https://doi.org/10.7203/imago.10.10776

Ripa, Cesar (1987), Iconología de Cesar Ripa, trad. [1613] de J. Barja y Y. Barja; e introd. de Adita Allo Manero, Akal, 2 vol., Madrid, 2007, 4 º ed.

Subirana Rebull, R.M. (1987), «Arte, Poder y Sociedad en la fiesta barroca, Celebración y Máscara Real en Barcelona, con motivo del Tratado de Versalles y el nacimiento de los infantes Carlos y Felipe, hijos del futuro Carlos IV (1783)», El Arte en las Cortes Europeas del siglo XVIII, Madrid, Comunicaciones. Congreso Madrid-Aranjuez 27-29 de abril de 1987, p. 725-731.

Subirana R.Mª. (1990), Pasqual Pere Moles i Corones. València 1741 Barcelona 1797. Biblioteca de Catalunya, Barcelona.

Triadó, J. R. i Subirana, R M. (2001), «Pintura moderna», Art de Catalunya, v. 9, Ed. L’ Isard, Barcelona.

García Portugués, E., «José Nicolás de Azara i la seva repercussió en l’àmbit artístic català», Barcelona, Universitat de Barcelona (tesi doctoral), 2007 [URL= http://www.tdx.cat/TDX-0922110-095426 o http://www.tesisenxarxa.net/TDX-0922110-095426/]

Descàrregues

Publicades

2020-06-30

Com citar

Rey Recio, M. J. (2020). Francisco Vidal i la pintura al·legòrica sobre el feliç naixement dels dos reials infants, estudi iconogràfic. EMBLECAT, Estudis De La Imatge, Art I Societat, 1(9), 33–52. https://doi.org/10.56349/emblecat.162

Número

Secció

Articles