Francisco Vidal and the allegorical painting of the happy birth of the two royal infants, iconographic study

Authors

  • María Jesús Rey Recio Universitat de Barcelona

DOI:

https://doi.org/10.56349/emblecat.162

Keywords:

Francisco Vidal, Cesare Ripa, Iconography,, allegorial painting, eighteenth century Catalan art

Abstract

The aim of this article is to present an unpublished document signed by Francisco Vidal, creator of the allegorical painting Oferiment de dos bessons nounats a Jupiter (1783). In the text, the painter elaborates on the pictorial theme of the birth of the two royal infants. Through a dual approach to the text and the painting, an iconographic analysis has been performed which has allowed the underlying literary source to be unveiled: Iconology by Cesare Ripa (Rome 1593). This study has also shown that it was a recurring theme in the context of the European academic visual culture in the eighteenth century.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcolea, S. (1959-1960), «La pintura en Barcelona durante el siglo XVIII», Anales y Boletín de los Museos de Arte de Barcelona, I, XIV.

Alcolea, S. (1961-1962), «La pintura en Barcelona durante el siglo XVIII», Anales y Boletín de los Museos de Arte de Barcelona, II, XV.

Alcolea, S. (1991), «Els temps de la il.lustració a Catalunya: un altre intent d’aproximació artística a Europa», Catalunya a l’època de Carles III, Generalitat de Catalunya. Barcelona, p. 133-147.

Amat i de Cortada, R., Baró de Maldà (1987 [1785-1805]), Calaix de Sastre, Barcelona, Curial, Ed. R. Boixareu, vols. 7, 1987.

Ansón, A., I. Gutiérrez, J.M de la Mano (2007), Francisco Bayeu y sus discípulos, Exposición Cajalón, del 19 de abril al 15 de junio de 2007.

Ballart, E., [1987] «Pera Pau Muntagna’. (1749-1803) pintor. Según director de la Escuela Gratuita de Dibujo», Universitat de Barcelona, tesi de llicenciatura (inèdita), setembre de 1987.

Bar, V. (2003), La Peinture allégorique au Grand Siècle, Ed. Faton, París.

Carrete, J. (2001), «El grabado en España (siglos XV al XVIII)», Summa Artis, vol. XXXI, Espasa Calpe, Madrid, 7ª ed.

Fontbona, F.; Durá, V. (1999), Catàleg del Museu de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi. Pintura, vol.I, Barcelona, Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi.

Jimeno, F., (2005), «Algunos datos inéditos sobre la estancia de Pasqual Pere Moles en Paris», Butlletí Real Academia de Bellas Artes de Sant Jordi, XIX, pp. 153-185.

Quílez, F. (1989-1999), «L’entorn de l’activitat pictórica de Pere Pau Montanya a l’entorn de Tarragona», LOCVS AMOENVS, 4, p. 201-217. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/locus.93

Ràfols, J. F. (1980), Diccionario biográfico de artistas de Cataluña, Baleares y Valencia, (Millà, 1951-1954), Edicions Catalanes, v. III, Barcelona, p. 1343.

Rey, Mª J. (2019), «La huella de Cesare Ripa en la pintura alegórica española en el siglo XVIII», tesis doctoral (inédita), Universitat de Barcelona.

Rey, Mª J. (2019), «Las pinturas alegórico-mitológicas del Palacio Palmerola de Barcelona y su relación con Cesare Ripa», IMAGO, núm. 10, p.175-198. DOI: https://doi.org/10.7203/imago.10.10776

Ripa, Cesar (1987), Iconología de Cesar Ripa, trad. [1613] de J. Barja y Y. Barja; e introd. de Adita Allo Manero, Akal, 2 vol., Madrid, 2007, 4 º ed.

Subirana Rebull, R.M. (1987), «Arte, Poder y Sociedad en la fiesta barroca, Celebración y Máscara Real en Barcelona, con motivo del Tratado de Versalles y el nacimiento de los infantes Carlos y Felipe, hijos del futuro Carlos IV (1783)», El Arte en las Cortes Europeas del siglo XVIII, Madrid, Comunicaciones. Congreso Madrid-Aranjuez 27-29 de abril de 1987, p. 725-731.

Subirana R.Mª. (1990), Pasqual Pere Moles i Corones. València 1741 Barcelona 1797. Biblioteca de Catalunya, Barcelona.

Triadó, J. R. i Subirana, R M. (2001), «Pintura moderna», Art de Catalunya, v. 9, Ed. L’ Isard, Barcelona.

García Portugués, E., «José Nicolás de Azara i la seva repercussió en l’àmbit artístic català», Barcelona, Universitat de Barcelona (tesi doctoral), 2007 [URL= http://www.tdx.cat/TDX-0922110-095426 o http://www.tesisenxarxa.net/TDX-0922110-095426/]

Published

2020-06-30

How to Cite

Rey Recio, M. J. (2020). Francisco Vidal and the allegorical painting of the happy birth of the two royal infants, iconographic study. EMBLECAT, Estudis De La Imatge, Art I Societat, 1(9), 33–52. https://doi.org/10.56349/emblecat.162