Mariano Andreu. De l'esbós o idea a l'obra finalitzada
DOI:
https://doi.org/10.56349/emblecat.218Paraules clau:
Mariano Andreu, art català del segle XX, dibuix, pinturaResum
Aconseguir l'expressivitat i el ritme en els cossos dels seus personatges i plasmar un entorn coherent als seus gustos i aficions a les obres que realitzà es va convertir en un objectiu a assolir per a Mariano Andreu. Aquest estudi pretén apropar-se al seu procés creatiu a través de la selecció d'un esbós o un dibuix, que repetirà com si es tractés d'un model tant als dibuixos com a les pintures, de vegades com a tema aïllat i d'altres com a detall en una gran composició.
Descàrregues
Referències
FUENTES DOCUMENTALES
Archivo Fotográfico Mariano Andreu (AFMA)
AFMA. 1920-1930. Recopilación de fotografías.
AFMA. 1930-1940. Recopilación de fotografías.
AFMA. 1940-1950. Recopilación de fotografías.
Archivo Documental Mariano Andreu (ADMA)
ADMA 1920-1930. Cuaderno de esbozos.
ADMA 1930. Doc. núm. 402 del British Museum.
ADMA 1931. Invitación y menú de la centa en el Hotel George V de París en honor al Maréchal Lyautey (Commissaire général de Danemark).
FUENTES BIBLIGRÁFICAS
Alden Jewel, E. (1938), «Oils are exhibited by two Europeans. Mariano Andreu, the Spaniard, and Andre Girard of Paris. Hold One-Man Shows», The New York Times, 1/12/1938, p. 27.
Alden Jewel, E. (1939), «U.S. Artists Get 5 Carnegie Prizes; Alexander Brook Wins First Arward», The New York Times, 20/10/1939, p. 22.
Alden Jewell, E. (1939-a), «PITTSBURGH; Big Annual Limited To Five Nations», The New York Times, 22/10/1939, p. 137.
Brown, M. (1941), «Mariano Andreu –Exhibitions New York», Parnassus, v.XIII, núm. 1, New York University, enero 1941, p. 44-46. DOI: https://doi.org/10.2307/772083
D’Ací i D’Allá, marzo 1935, núm.180.
Devree, H. (1939), «What do about the Carnegie», Parnassus, v.11, núm.7, noviembre 1939, p. 12. DOI: https://doi.org/10.2307/771952
Devree, H. (1940), «A reviewer’s notebook. Brief Comment on Some of the Recently Opened Shows in the Galleries», The New York Times, 15/12/1940, p. 156. DOI: https://doi.org/10.2307/772232
Duchartre, P.L. (1926), «Mariano Andreu», L’Amour de l’Art, núm.3, París, marzo 1926, p. 102-104.
[Exposition 1927]. 6ème exposition d’art Français contemporain Tokyosaka 1927 (cat. exp.), Tokyo-Osaka 1927.
Fargue, L.P. (1946), «Preface a l’exposition de Mariano Andreu», Mariano Andreu (cat.exp.), París, Gallerie Messine, diciembre 1946-enero 1947.
Gasch, S. (1953), L’Expansió de l’art català al món, Barcelona, Impremta Clarasó.
Gay, J. (1947), L’Opera des Gueux, París, Marcel Sautier editeur.
Gazzete de Biarritz. F.S. «Comment un dessin de Mariano Andreu révéla à Montherlant une intention symbolique dans un de ses poèmes», 28/10/1939, p. 61.
Hervieu, L. (1924), L’Âme du Cirque [Moralité couronnée par l’Académie Française], París, Librarie de France.
Holme, B. (1941-a), «Mariano Andreu. Foire. From his recent exhibition at the Valentine Gallery/Commentary», New York, 1941, p. 131-132.
Holme, B. (1941-b), «New York. The American British art center», The Studio, v.121, enero-junio 1941, p. 170-171.
Le Flaneur des 2 rives, «D’une Rive à l’autre», Les Nouvelles Littéraires, 9/1/1947, p. 5.
Los Angeles Times, 12/2/1940, p. 11.
Merimée, P. (1961), La Vénus d’Ille, París, Les Bibliophiles du Palais, MCMLXI.
Montherlant, H.de (1938), «Hélène. Poèmes d’inspiration Française», Encore un Instant de Bonheur, París, ed. Bernard Grasset.
Mornand, Pierre (1938), «Mariano Andreu l'Enchanteur, artisan de preciosites», Le Courier Graphique Inc. La Publicite Pharmaceutique (Revue des Arts Graphiques et des Industries), núm. 14, Special, París, abril, 1938.
Mornand, P. (1939), «Mariano Andreú l'enchanteur, artisan de préciosités», Huit artistes du livre, París, Le Courrier Graphique, 1939, p. I-VIII.
Mornand, P. (1945), Trente Artistes du livre, París, Ed. Marval.
Mourey, G. (1927-a), «Mariano Andreü», Drawing & Design, núm. 7, v.2, Londres, enero 1927, p. 21-23.
Mourey, G. (1927-b), «L’Art de Mariano Andreu», Bulletin de l’Art Français et Japonais, 3e année, Tokyo, Fondateurs Editeurs H. D’Oelsnitz H.Kuroda, y París, v.III, núm.25, julio 1927, p. 180-200.
Ors, Eugenio de (1924), «Mi Salón de Otoño», Primera Sèrie, Revista Occidente, Madrid, 1924, p. 75-6.
Ors, Eugenio de (1928), La vie Brève. Almanach, Madrid, París, Buenos Aires, Agrupación de Amigos del Libro de Arte, Les Amis du Livre d’Art.
Opalak, J. (1967), «Mariano Andreu», Castellana Magazine, Madrid, Castellana Hilton, v.XI, núm.1, enero 1967, p. 30-32.
Sacs, J. (1935), «Marian Andreu», Art, v.II (4). Barcelona, enero 1935, p. 104-107.
Sempronio (1952), «Gente de Teatro. Mariano Andreu», Destino, núm.796, 8/11/1952, p. 28.
Sempronio (1963), «Mariano Andreu ha traído a la exposición del Museo de Arte Escénico el jinete de papel que le recuerda sus juveniles años pasados en Sant Genís [Ginés sic] dels Agudells», Destino, núm. 1333, Barcelona, 23/2/1963, p. 24.
The Art Digest. «Americans Capture Five of Eight Honors at Carnegie International», The Art Digest, v.XIV, núm. 3, New York, 1/11/1939, p. 5-7.
The Art News, v. 34, núm.10, New York, 7/12/1940. DOI: https://doi.org/10.1080/15436314.1940.10794789
The Studio. «The Carnegie International Exhibition and the 1939 Awards», The Studio, v. 119, núm. 562, Londres, enero 1940, p. 12-13.
Vaudoyer, J.L. (1928), Les Papiers de Cléonthe, París, Édition de la Chronique des Lettres Françaises.
Voltaire (1946), La Princesse de Babylone, París, Henri Lefèbvre.
Waldemar, G. (1935), «Mariano Andreu et l’eternel humain», La Renaissance de l’Art Française, París, agosto-septiembre 1935, XVIIIe Année, núm. 8-9, p. 78-83.
Watt, A. (1936), «The Art Word of Paris», The Studio, v.112, Londres, julio-diciembre 1936, p. 56-76.
BIBLIOGRAFÍA
García-Portugués, E. (2007-a), Mariano Andreu, (cat.exp.), Madrid, Galería José de la Mano.
García-Portugués, E. (2015-b), «Mariano Andreu. Del Don Juan del Ballet de Gluck a la versió teatral de Montherlant», Emblecat, núm. 4, Barcelona, Emblecat Edicions, 2015, p. 89-109.
García-Portugués, E. (2019), Mariano Andreu. Biografía y Catálogo razonado, Barcelona, ArsNostrum Ed.
Gutiérrez, F. (1978), «Marià Andreu, en Padró», La Vanguardia, Arte y Artistas, 18/3/1978.
Descàrregues
Publicades
Com citar
Número
Secció
Llicència
Drets d'autor (c) 2023 EMBLECAT, Estudis de la Imatge, Art i Societat
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 4.0.