Mariano Andreu. El paisatge, realitat i fantasia

Autors/ores

DOI:

https://doi.org/10.56349/emblecat.201

Paraules clau:

Mariano Andreu, Art del segle XX, paisatge, Artista català

Resum

La línia que separa la realitat de la fantasia en el paisatge de Mariano Andreu és molt fina. En un inici tractà de representar el paisatge el més afí possible al que copsaria una fotografia, però a mida que l’artista es consolida com a pintor la fantasia irromprà amb força a la seva paleta. Incorporarà les avantguardes que es succeïren en el segle XX, unes voltes mitjançant el color, i d’altres a través de la forma o bé utilitzant ambdues

Biografia de l'autor/a

Esther Garcia-Portugués, ArsNostrum

Doctora en Història de l'Art

Historiadora i Crític d’Art (ACCA i AICA)

Referències

Abril, M. (1935), De la naturaleza al espíritu: ensayo crítico de pintura contemporánea desde Sorolla a Picasso, Madrid, Espasa Calpe.

Aguilar, M. (1929), «Dels ‘Poilus’ als esnobs o la internacional de butxarisme», Mirador, año I, núm. 41, 7 /11/1929, p. 3.

Alden Jewell, E. (1935), «The Carnegie», Parnassus, v.VII, núm. 6, noviembre 1935, p. 4.

Alden Jewel, E. (1938), «Oils are exhibited by two Europeans. Mariano Andreu, the Spaniard, and Andre Girard of Paris. Hold One-Man Shows», The New York Times, 1/12/1938, p. 27.

Alden Jewel, E. (1939), «U.S. Artists Get 5 Carnegie Prizes; Alexander Brook Wins First Award», The New York Times, 20/10/1939, 22.

Alden Jewell, E. (1939-a), «PITTSBURGH; Big Annual Limited To Five Nations», The New York Times, 22/10/1939, p. 137

Bellveser, J. (1952), «Desde París. Cartelera (con pocas mayúsculas) de un comienzo de temporada», Teatro. Revista Internacional de la Escena, núm.1, noviembre 1952, p. 19-21.

Benet, R. (1933-a), «Exposicions. Marià Andreu a la sala Parés», La Veu de Catalunya, 16 y 17/2/1933, p. 5 y 3.

Brown, M. (1941), «Mariano Andreu –Exhibitions New York», Parnassus, v.XIII, núm. 1, New York University, enero 1941, p. 44-46.

Bulletin de la Sociéte d’entraide des membres de la Légion d’Honneur (Section des basses-Pyrénées), núm. 3, enero 1967, p. 57.

De Ors, E., «Mi Salón de Otoño», Revista de Occidente (1924), primera serie, 75-76.

Devree, H. (1939), «What do about the Carnegie», Parnassus, v.11, núm.7, noviembre 1939, p.12.

Dloulan Barrett (1947), «Art in France. Italian influence», Daily Mail, 11/1/1947.

«Ecos. Un artista catalaníssim», El Teatre Català, any III, núm. 135, 26/9/1914, p. 629.

Francés, José (1913), «Los grandes artistas contemporáneos. Frank Brangwyn», Mundo Gráfico, 3/12/1913, p. 4.

Gasch, S. (1953), L’Expansió de l’art català al món, Barcelona, Impremta Clarasó.

F.S., «Mariano Andreù reçoit un des Prix Carnégie de peinture», Gazette de Biarritz, 28/10/1939, p. 61.

Haskell, A.L. (1937), «A New Fokine Ballet-Aragonesa at the Coliseum», Daily Telegraph, 18/6/1937.

La Veu de Catalunya, núm. 172, Barcelona 3/4/1913.

La Veu de Catalunya, núm. 224, 2/4/1914; núm. 225, 9/4/1914 y núm. 226 16/4/1914.

Les Nouvelles Literaires del 9 de noviembre de 1947, bajo el seudónimo «La Flameur des 2 rives» S.G. «Aragones-Blum Ballet at Coliseum», Morning Post, 18/6/1937.

Poulain, G. (1947), «Delaunay et Andreu», La Dépèche de París, 1/1/1947.

Sacs, J. (1932), «Marian Andreu i la mà», Mirador, Any IV, núm. 156, Barcelona, 28/1/1932, p. 7.

Shawe-Taylor, D. (1957-a), «Trojans is sung in Covent Garden», The New York Times, 7/6/1957, p. 18.

Shawe-Taylor, D. (1957-b), «The Trojans a London success», The New York Times, 16/6/1957, p. XII.

Sempronio (1952), «Gente de Teatro. Mariano Andreu», Destino, núm.796, 8/11/1952, p. 28.

Solé de Sojo, V. (1913), «Hablando con Mariano Andreu», El Día Gráfico, 25/11/1913, p. 7.

«Americans Capture Five of Eight Honors at Carnegie International», The Art Digest, v.XIV, núm. 3, New York, 1/11/1939, p. 5-7.

«Much Ado About Nothing», The Morning Advertiser, Londres, 23/1/1952.

«Of the School of Picasso-Señor Mariano Andreü», The Sphere, Londres, 2/4/1927, p. 24 il.

«Studio Talk», The Studio, núm. 3, 1904-1905, p. 71.

«The Carnegie International Exhibition and the 1939 Awards», The Studio, v.119, núm. 562, Londres, enero 1940, p. 12-13.

«Don Juan», The Studio, v.120, julio-diciembre 1940, Londres, p. 82-83.

«Ballet Russe», The Studio, v.120, julio-diciembre 1940, Londres, p.162-167.

«The Trojans», The Times, 7/5/1957.

«Olivia Havilland», The Times, 13/5/1957.

«‘The Trojans’ at Covent Garden», The Arts, The Times, 7/6/1957.

Garcia-Portugués, E. (2006), «El tractament de l’espai interior en l’obra de Mariano Andreu (1888-1976)», Jornades Internacionals. Espais interiors. Casa i Art des del segle XVIII al XXI, Universitat de Barcelona y Université de Perpignan Via Domitia, 26, 27 i 28/1/2006, Barcelona, Universitat de Barcelona, 2007, p. 367-377.

Garcia-Portugués, E. (2015), «Mariano Andreu. Del Don Juan del Ballet de Gluck a la versió teatral de Montherlant», Emblecat, núm.4, Barcelona, Emblecat Edicions, 2015, p. 89-109.

Garcia-Portugués, E. (2019), Mariano Andreu. Biografía y Catálogo razonado, Barcelona, ArsNostrum Ed. Garcia-Portugués, E. (2020), «Mariano Andreu y John Gielgud en Much Ado About Nothing», Emblecat, Estudis de la imatge, art i societat, núm. 9, 2020, p. 125-148.

Hastings Falk, P. (1998), Record of the Carnegie Institute’s International Exhibitions 1896-1996, Pittsburgh, Institute for Art Research.

Morris, R., «The present Tense of Space», Art in America, enero/febrero 1973, p. 73.

Trenc, Eliseu (2017), «Alexander de Riquer», Escrits sobre Art, Barcelona Universitat de Barcelona, 2017, p. 73-81.

Wilde, O. (2014), Las artes y el artesano (trad.Carlos García Simón), Madrid, Gadir Ed.

Descàrregues

Publicades

2022-07-11

Com citar

Garcia-Portugués, E. (2022). Mariano Andreu. El paisatge, realitat i fantasia. EMBLECAT, Estudis De La Imatge, Art I Societat, 1(11), p. 105–132. https://doi.org/10.56349/emblecat.201

Articles més llegits del mateix autor/a

1 2 3 > >>