Fotografiar models: la relació de la fotografia i la pintura a finals del segle XIX.
Els casos de Josep Lluís Pellicer i Enric Monserdà.
DOI:
https://doi.org/10.56349/emblecat.237Paraules clau:
Fotografia, model fotogràfic, segle XIX, segle XX, pintura, Josep Lluís Pellicer, Enric MonserdàResum
Des de l’inici de la tècnica fotogràfica la seva relació amb les altres formes de representació ha tingut influències, desacords, rivalitats i annexions, però unes de les formes de relació més fructíferes ha estat l’ús de la fotografia com a eina per part dels artistes plàstics. En el present article volem donar veu a dues formes de relació del l’artista plàstic amb la fotografia discorrent en el treball del dibuixant i pintor Josep Lluís Pellicer i Fenyé i del pintor Enric Monserdà i Vidal, els fons fotogràfics dels quals es conserven a l’Arxiu Fotogràfic de Barcelona.
Descàrregues
Referències
Fonts Bibliogràfiques
«De Madrid a Barcelona. Apuntes de viaje. Por Pellicer», La Ilustración Española y Americana, 24/10/1873. p.652.
«De nuestra colaboración particular y diaria. Notas y Dibujos. De Barcelona a Paris. De Chartres a Paris. – Paris», La Vanguardia, 24/8/1890, p. 4-5.
Wey, F. (1851) «De l’influence de l’heliographie dans les Beaux-Arts», La Lumière nº2. 16 fevrier 1851, p.3
Bibliografia
Barcelona fotografiada. 160 anys de registre i representació: Guia dels Fons i les col·leccions de l’Arxiu Fotogràfic de l’Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona. (2007), Barcelona.
Baudelaire, Ch . (1995), «El público moderno y la fotografía». Archivos de la Fotografía, vol.1 nº2. Zarautz, 1995, p. 60.
Elias, F. (1927), «Enric Monserdà. La seva vida i la seva obra. Barcelona», Barcelona.
Mondenard, A (2000), «Entre romantisme et réalisme. Francis Wey (1812-1882), critique d’art », Études photographiques, 8, Paris.
Muybridge, E. (1907), «The human figure in motion». London. Chapman & Hall.
Pohlmann, U. (2022), «Enigma o el asombroso mundo de la fotografía. Una expedición a través de su historia», Detente instante. Madrid, Fundación Juan March, Madrid, p. 57.
Ribera, R (2014), «El Baptisme de Jesús" i "La Degollació de Sant Joan". Dues pintures del pintor modernista Enric Monserdà a l'església parroquial de Vilassar de Mar». Singladures [Vilassar de Mar], núm. 31, 2014, p. 71.
Torrella, R (1989), «La fotografia com a eina d’estudi: Enric Monserdà Vidal». Revista de Catalunya. Núm. 35. Barcelona.
Torrella, R. (1992), «Fotografia d’estudi. La construcció de les pintures de la Capella del Sagrament». Fulls de l’Arxiu de Santa Maria. Mataró, núm.42, p. 22-26.
Torrella, R. (1992), «Catàleg dels dibuixos d’Enric Monserdà i Vidal, conservats a la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi», Butlletí de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi, Barcelona, Vol. 6, p. 137-155.
Torrella, R. (2023), «Fotografia per artistas. La col·lecció del dibuixant Josep Lluís Pellicer». Text del catàleg virtual de l’exposició “Fotografía per a artistes. La col·lecció del dibuixant Josep Lluís Pellicer”. Arxiu Fotogràfic de Barcelona. Barcelona.
Torrella, R (2022), «La col·lecció de fotografíes del dibuixant Josep Lluís Pellicer o la fotografía d’ aprés nature», Col·leccionistes que han fet museus. MNAC, Barcelona, p. 54-75.
Recursos web
https://www.museunacional.cat/sites/default/files/collecionistes2022.pdf

Descàrregues
Publicades
Com citar
Número
Secció
Llicència
Drets d'autor (c) 2025 EMBLECAT, Estudis de la Imatge, Art i Societat

Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 4.0.