Photographing models: the relationship between photography and painting in the late 19th century.

The cases of Josep Lluís Pellicer and Enric Monserdà.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56349/emblecat.237

Keywords:

Enric Monserdà, Josep Lluís Pellicer, Photography, nineteenth century, twentieth century, painting

Abstract

Since the beginning of the photographic technique, its relationship with other forms of representation has had influences, disagreements, rivalries and annexations, but one of the most fruitful forms of relationship has been the use of photography as a tool by of plastic artists. In this article, we want to give voice to two forms of the plastic artist's relationship with photography occurring in the work of the draftsman and painter Josep Lluís Pellicer i Fenyé and the painter Enric Monserdà i Vidal, whose photographic backgrounds are preserved in the Photo Archive of Barcelona.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rafel Torrella Reñé, Arxiu Fotogràfic de Barcelona

Rafel Torrella Reñé és llicenciat en història de l’art per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), amb estudis de fotografia realitzats a l’Institut d’Estudis Fotogràfics de Catalunya. Des de l’any 1990 és tècnic superior en art i història. Ha estat director de l’antic Arxiu Fotogràfic de Museus (1990-1994) i de l’Arxiu Fotogràfic de l’Arxiu Històric de la Ciutat (1994-1996). S’especialitzà en la identificació i conservació de materials fotogràfics en cursos (UAB i Huesca Imagen, entre d’altres), i aplicà aquesta especialitat en el treball amb els fons fotogràfics municipals i en l’assessorament sobre tractament de fotografies a entitats municipals, fins que marxà a Rochester (Nova York) per a ampliar estudis sobre identificació i conservació de col·leccions fotogràfiques al Museu Internacional de Fotografia i Cinema George Eastman House (curs 1996-1997). Des del retorn d’aquesta estada, esdevingué conservador de l’Arxiu Fotogràfic de Barcelona, participà en el Grup de Conservació dels Museus Municipals, i continuà amb l’assessorament a centres municipals sobre el tractament i la identificació de col·leccions fotogràfiques. Com a responsable de conservació de l’Arxiu Fotogràfic de Barcelona (AFB), s’encarrega d’estudiar, documentar, conservar i actuar sobre els fons fotogràfics.

References

Fonts Bibliogràfiques

«De Madrid a Barcelona. Apuntes de viaje. Por Pellicer», La Ilustración Española y Americana, 24/10/1873. p.652.

«De nuestra colaboración particular y diaria. Notas y Dibujos. De Barcelona a Paris. De Chartres a Paris. – Paris», La Vanguardia, 24/8/1890, p. 4-5.

Wey, F. (1851) «De l’influence de l’heliographie dans les Beaux-Arts», La Lumière nº2. 16 fevrier 1851, p.3

Bibliografia

Barcelona fotografiada. 160 anys de registre i representació: Guia dels Fons i les col·leccions de l’Arxiu Fotogràfic de l’Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona. (2007), Barcelona.

Baudelaire, Ch . (1995), «El público moderno y la fotografía». Archivos de la Fotografía, vol.1 nº2. Zarautz, 1995, p. 60.

Elias, F. (1927), «Enric Monserdà. La seva vida i la seva obra. Barcelona», Barcelona.

Mondenard, A (2000), «Entre romantisme et réalisme. Francis Wey (1812-1882), critique d’art », Études photographiques, 8, Paris.

Muybridge, E. (1907), «The human figure in motion». London. Chapman & Hall.

Pohlmann, U. (2022), «Enigma o el asombroso mundo de la fotografía. Una expedición a través de su historia», Detente instante. Madrid, Fundación Juan March, Madrid, p. 57.

Ribera, R (2014), «El Baptisme de Jesús" i "La Degollació de Sant Joan". Dues pintures del pintor modernista Enric Monserdà a l'església parroquial de Vilassar de Mar». Singladures [Vilassar de Mar], núm. 31, 2014, p. 71.

Torrella, R (1989), «La fotografia com a eina d’estudi: Enric Monserdà Vidal». Revista de Catalunya. Núm. 35. Barcelona.

Torrella, R. (1992), «Fotografia d’estudi. La construcció de les pintures de la Capella del Sagrament». Fulls de l’Arxiu de Santa Maria. Mataró, núm.42, p. 22-26.

Torrella, R. (1992), «Catàleg dels dibuixos d’Enric Monserdà i Vidal, conservats a la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi», Butlletí de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi, Barcelona, Vol. 6, p. 137-155.

Torrella, R. (2023), «Fotografia per artistas. La col·lecció del dibuixant Josep Lluís Pellicer». Text del catàleg virtual de l’exposició “Fotografía per a artistes. La col·lecció del dibuixant Josep Lluís Pellicer”. Arxiu Fotogràfic de Barcelona. Barcelona.

Torrella, R (2022), «La col·lecció de fotografíes del dibuixant Josep Lluís Pellicer o la fotografía d’ aprés nature», Col·leccionistes que han fet museus. MNAC, Barcelona, p. 54-75.

Recursos web

https://www.museunacional.cat/sites/default/files/collecionistes2022.pdf

http://journals.openedition.org/etudesphotographiques/224

https://ia801306.us.archive.org/0/items/Eadweard_Muybridge_-_The_Human_Figure_in_Motion/Eadweard_Muybridge_-_The_Human_Figure_in_Motion.pdf

https://ajuntament.barcelona.cat/arxiumunicipal/arxiufotografic/ca/exposicio/fotografia-artistes-la-colleccio-del-dibuixant-josep-lluis-pellicer

Downloads

Published

2025-02-01

How to Cite

Torrella Reñé, R. (2025). Photographing models: the relationship between photography and painting in the late 19th century.: The cases of Josep Lluís Pellicer and Enric Monserdà. EMBLECAT, Estudis De La Imatge, Art I Societat, 1(13), p. 88–112. https://doi.org/10.56349/emblecat.237