The Photography as a means of reproducing artistic, archaeological and architectural heritage:
the first Catalan albums
Keywords:
Fotografia, obras de arte, álbum, patrimonio, siglo XXAbstract
The advent of photography led to a radical change in the way of approaching the material environment. Beyond the advances that it represented for the sector of scientific research and for studies of heritage, the camera brought art to the general public. It did so, for example, through stereoscopic photography and albums, conceived as graphic souvenirs that were able to recall, in a “realistic” way, the experience of traveling. Moreover, this type of publication is part of a typological range which cannot be ascribed solely to the flourishing of tourism but which touches, among other subjects, the construction of national identity.
Downloads
References
Blanchère, Henri de la (1860), L’art du photographe: comprenant les procédés complets sur papier et sur glace, négatifs et positifs, Paris, Amiot Éditeur.
Diario de Barcelona, 1/08/1874, p. 7111.
Diario de Barcelona, 2/08/1874, p. 7147.
La Renaixensa, 31/07/1879, p. 105.
Martí Centellas, Joan (1974), Bellezas de Barcelona, Barcelona, Vives.
Martí Centellas, Joan (1975), Bellezas de Montserrat, Barcelona, Vives.
Martí Centellas, Joan (1977), Bellezas de Gerona, Barcelona, Vives.
Pellicer y Pagés, José María (1878), Santa María de Ripoll: nobilísimo orígen de este real santuario, sus glorias durante mil años y su oportuna, conveniente y fácil restauración: reseña histórica, Gerona, Imprenta y Librería de Vicente Dorca.
Barnadas, Ramon (com., 2012), Fotògrafs viatgers (1876-1936) l’àlbum d’Ulisses, Barcelona, Centre Excursionista de Catalunya – Museu d’Historia de Catalunya – Generalitat de Catalunya.
Bassegoda, Bonaventura i Hugas (2008), «Les primeres publicacions de l’excursionisme català», Muntanya, núm. 879, p. 31-35.
Blanchère, Henri de la (1860), L’art du photographe: comprenant les procédés complets sur papier et sur glace, négatifs et positifs, Paris, Amiot Éditeur.
Fanelli, Giovanni (2009), Storia della fotografia di architettura, Roma, Laterza.
Gernsheim, Helmut (2011), Messa a fuoco di architettura e scultura, Torino, Allemandi.
González Reyero, Susana (2007), La fotografía en la arqueología española (1860-1960)100 años de discurso arqueológico a través de la imagen, Madrid, Real Academia de la Historia.
Mascarella i Rovira, Jordi (1994), «Els darrers temps del Monestir de Ripoll», Annals del Centre d’Estudis Comarcals del Ripollès. Annals 1992-1993, Girona, Centre d’Estudis Comarcals del Ripollès.
Scharf, Aaron (1974), Art and Photography, Harmondsworth,Pelican.
Arxiu Fotogràfic de Barcelona, exposición Joan Martí, fotògraf. Belleses del XIX (2008), catálogo <https://goo.gl/DNHKmZ> 15/08/2017.
Eastlake, Elizabeth (1857), «Photography», London Quarterly Review, núm. 101, p. 442-468 <http://goo.gl/18E6w>, 19/01/2016.
Getty Museum, <https://goo.gl/jTyyhA>, 15/02/2018.
Lerebours, Noël-Marie Paymal (1840-1843), Excursions daguerriennes représentant les vues et les monuments les plus remarquables du Globe, Paris, Lerebours (Bibliothèque Nationale de France <https://goo.gl/bL3bjA> 15/02/2018.
Pérez Gallardo, Helena (2013), Fotografía y Arquitectura en España, 1839-1886, tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid <https://goo.gl/4793tW> 27/01/2016.
Roma i Casanovas, Francesc (s. a.), L’excursionisme a Catalunya. 1876-1939, <https://goo.gl/h1pBFe> 20/04/2016.