Sergi Aguilar «I’m not a minimalist»
Keywords:
Sergi Aguilar, escultura, arte contemporáneo español, minimalismoAbstract
Sergi Aguilar «I’m not a minimalist» Sergi Aguilar is a prolific and multifaceted artist, with a long career behind him and who stands out as one of the leading contemporary artists in the Spanish and Catalan fields, with an international audience. Despite this, his work has not been properly understood, due to its impenetrable nature and geometrizing language, and has often been described as minimalist. Here too, nothing could be further from the truth: an in depth review of the meaning of his work, his interests and the sources from which he drinks, reveals a distance with the precepts of the minimal and makes us consider it closer to Nature and full of meanings.
Downloads
References
Aguilar, Sergi (2000), Escala y estancias, Barcelona, Edicions de la Universitat de Barcelona.
Aguilar, Sergi (2008), «La relación espacio público/arte privado», Diálogos urbanos: Confluencias entre arte y ciudad, Joan Llaveria i Arasa (dir. congr.), Valencia, Universidad Politecnica de Valencia, p. 67-80.
Aguilar, Sergi (2015), Revers anvers (1972-2015), Barcelona, Museu d’Art Contemporani de Barcelona.
Aguilar, Sergi (1983), «Unes opinions sobre l’espai», Tascó, núm. 5, p. 4-6.
Aguiló Ribas, Catalina (1982), «Sergi Aguilar», Batik, 07/06/1982, p.4.
Aguiriano, Maya (1989), «Sergi Aguilar / entrevista», Zehar, Boletín de Arteleku, núm. 1, p. 4-5.
Blanch, Maria Teresa (1980), New Images from Spain (cat.exp.), Madrid, Galería Vandrés.
Bozal, Valeriano (1995), Arte del siglo XX en España. Pintura y escultura 1939-1990, Madrid, Espasa Calpe.
Calvo Serraller, Francisco (1992), La senda extraviada del arte. Ensayos sobre lo excéntrico en las vanguardias, Madrid, Mondadori.
Giralt Miracle, Daniel (1974), «Sergi Aguilar en Galería Adrià», Destino, 08/06/1974, p. 51.
Guasch, Anna Maria (2000), El arte último del siglo XX: del posminimalismo a lo multicultural, Madrid, Alianza.
Krauss, Rosalind E. (2002), Pasajes de la escultura moderna, Madrid, Ediciones Akal.
Marchán Fiz, Simon (2009), Del arte objetual al arte de concepto: 1960-1974, Madrid, Akal.
Olivares, Rosa (1998), «Entrevista con Sergi Aguilar “Todo vale cuando se ajusta a un concepto”», Lápiz: revista internacional del arte, núm. 49, p. 24-29.
Perimetrías (2004), (cat.exp.) Madrid, Abadía de Santo Domingo de Silos, Ministerio de Cultura.
Permanyer, Lluis (1979), «La equilibrada y sugestiva meditación escultórica de Sergi Aguilar», Destino, núm. 2202, p. 40-41.
Queralt, Rosa (1985), «El escultor Sergi Aguilar habla de su obra, de los problemas de creación y del arte actual», La Vanguardia, 27/01/1985, p. 33.
Rivas, Francisco (1984), Sergi Aguilar, Esculturas y dibujos (cat.exp.), Madrid, Museo Español de Arte Contemporáneo.
Rowell, Margit (1991), Sergi Aguilar (cat.exp.), Barcelona, Fundació Joan Miró, 1991.
Rumbos de la escultura española en el siglo XX (2001), Madrid, Fundación Santander Central Hispano y Las Palmas de Gran Canaria, Centro Atlántico de Arte Moderno.
Sergi Aguilar (1984), «De la naturalesa», Barcelona, Galeria Joan Prats.
Sergi Aguilar, Pas d’ombra (1998), Mataró Patronat Municipal de Cultura de Mataró.
Sergi Aguilar, Escultura / Dibuix (1974), Barcelona, Galeria Adrià.
Sergi Aguilar, Escultures en ferro 1979-1982 (1982), Barcelona, Galeria Joan Prats.
Sergi Aguilar (1988), Madrid, Galería Soledad Lorenzo.
Sergi Aguilar, Zul, Papeles y cartones, 1974-1994 (1994), Bilbao, Rekalde.