The returned art. Eduardo Pisano in the aftermath of exile

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56349/emblecat.182

Keywords:

Eduardo Pisano, Éric Licoys collection, exile art, Torrelavega

Abstract

This article is about the return of the Eduardo Pisano collection from the French exile. It consider the process of enhancing the visibility of his work, both in France and in Spain. In the case of the latter, special attention is paid to initiatives leading to the recovery, as well as to the museological work on his legacy, as its subject is an exiled artist who returns to his land in search of reunion.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jorge Rodríguez de Rivera, Artist and art historian

Author of Eduardo Pisano catalog.

 

Inmaculada Real López, Universidad de Zaragoza

Investigador

References

España Democrática… «Verdaderas obras de arte han creado los refugiados», España Democrática, Órgano del Comité N. Pro Defensa de la República Democrática Española, 15 de noviembre de 1939, p. 4.

Licoys, A. (1974), Pisano, monographie, André Licoys editor.

Llorens, V. (1948), «El retorno del desterrado», Cuadernos Americanos, julio-agosto.

Llorens, V. (1971), «Los años de Princeton», en Entralgo, L. “Ed.”, Estudios sobre la obra de Américo Castro. Madrid, Taurus, p. 291.

Agramunt, F. (2016), Arte en las alambradas: artistas españoles en campos de concentración, exterminio y gulags, Valencia, Universitat de Valencia.

Alted, A. (2012), La cultura del exilio anarcosindicalista español en el sur de Francia, Madrid, Cinca.

Egger, A. (2012), Pisano, Musée de Montparnasse, Ediciones Arcadia.

Bonet, J.M. (2012), «Le Montparnasse espagnol», Museo de Montparnasse editor.

Brihuega, J. (2009), «Después de la alambrada. Memoria y metamorfosis en el arte del exilio español», Después de la alambrada, Madrid, Sociedad Estatal de Conmemoraciones Culturales, p. 17-39.

Brihuega, J. (2019), «El arte desterrado», Aznar, M. y Murga, I. “Eds.”, 1939. Exilio republicano español, Madrid, Ministerio de Justicia, p. 423-432.

Fernández Martín, D. (2005), «La complejidad del exilio artístico en Francia», Migraciones y exilios. Cuadernos de la Asociación para el estudio de los exilios y migraciones ibéricos contemporáneos. 6, p. 23-42.

Galán Ortega, J. (2018), «Representación de la lucha en el aire: los pilotos de la República en la guerra civil española», Revista Universitaria de Historia Militar, núm. 7, p. 170-190.

«L’Espagne s’expose», L’informateur, de la ciudad de Eu, 24/4/2015.

«Expo Pisano à Eu», L’informateur, de la ciudad de Eu, 1/5/2015.

«Les reflets hispaniques d’Eduardo Pisano», L’informateur, de la ciudad de Eu,15/5/2015.

Lorente, J.P.; Sánchez, S.; Cabañas, M. “Eds.” (2009), Vae Victis! Los artistas del exilio y su museo, Gijón, Trea.

Paris-Normandie, «Un peintre espagnol à la Chapelle du Collège», Paris-Normandie, 7/5/2015.

Pérez Moreno, Rubén. (2015), «Art espagnol en exil y otras exposiciones del círculo tolosano», Estudios de art, revista núm.32.

Real López, I. (2016), El retorno artístico del patrimonio del exilio, Madrid, Síntesis.

Real López, I. (2020), La crítica de arte española en el exilio francés. La revista Galería, Valencia, Tirant humanidades.

Rodríguez de Rivera, J. (2019), Eduardo Pisano, biographie, expositions, donations, Éric Licoys editor.

Vosinfos, «Une explosion de couleurs à Montparnasse», Vosinfos, núm. 37, mayo 2015.

Published

2021-09-11

How to Cite

Rodríguez de Rivera, J., & Real López, I. (2021). The returned art. Eduardo Pisano in the aftermath of exile. EMBLECAT, Estudis De La Imatge, Art I Societat, 1(10), pp. 149–168. https://doi.org/10.56349/emblecat.182