«Man must not live on bread alone...» The representation of the festival in the collection of the Provincial Museum of Fine Arts Rosa Galisteo de Rodríguez

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56349/emblecat.212

Keywords:

Argentinian art, Luis León de Los Santos., Rosa Galisteo Museum collection, Festive representations, Annual Hall of Santa Fe

Abstract

As channel for a national or an american identity, as a careful look at the universe of popular culture as formal and aesthetic inspiration or a subterfuge to talk about the situation and the social drama, the festivities and their derivations formed an important part of the imagination. of modern artists. This work researches the place occupied by the representation of festival in the artworks that make up the collection of the Rosa Galisteo Museum, in a period that covers the first half of the 20th century.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luciano Gabriel Rondano

Licenciado en Bellas Artes en la Facultad de Humanidades y Artes de la Universidad Nacional de Rosario. Miembro del Centro de Investigaciones del Arte Argentino y Latinoamericano (CIAAL/UNR). Jefe de Trabajos Prácticos en la cátedra de Arte Argentino. Escuela de Bellas Artes. Facultad de Humanidades y Artes. Universidad Nacional de Rosario. Becario del Museo Provincial de Bellas Artes Rosa Galisteo de Rodríguez a través del 4to Premio a la Investigación Hugo Padeletti.

References

FUENTES BIBLIOGRÁFICAS

El Litoral 1939

El Litoral, 19/04/1939

El Orden 1930-1931

El Orden, 09/07/1930

El Orden, 11/07/1930

El Orden, 09/07/1931

Santa Fe 1922-1933

Santa Fe, 25/05/1922

Santa Fe, 02/07/1927

Santa Fe, 11/07/1930

Santa Fe, 09/09/1933

BIBLIOGRAFÍA

Amigo, R. (2014) «La hora americana 1910-1950. El americanismo del indianismo al indigenismo», en Amigo, Roberto, et al., La hora americana 1910-1950, Buenos Aires, MNBA, p. 31-52.

Armando, A. (2009), «Un sortilegio guaraní», en Separata, año IX, n°14, Rosario, CIAAL-UNR, octubre 2009, pp. 15-41. URL: http://www.ciaal-unr.blogspot.com

Balbino, M. E. (2015), El Grupo de Paris. Arte y viajes en los años ´20, Buenos Aires, Museo de Artes Plásticas “Eduardo Sívori”.

Batchelor, D. (1999), «Esta libertad, este orden», en Batchelor, David, Fer, Briony & Wood, Paul, Realismo, Racionalismo, Surrealismo. El arte de entreguerras, Madrid, Akal, p. 7-90.

Bendayán, S., et al. (2005), «Alfredo Gramajo Gutiérrez (1893-1961). ¿Pintor de la Nación o documentalista antropológico?», en A.A. V.V., Arte y antropología en la Argentina, Buenos Aires, Telefónica/Espigas/FIAAR, p. 143-216.

Borges, J. L. (1930), «Figari», en Figari, Buenos Aires, Ediciones Alfa, pp. 9-13.

Caillet-Bois, H. (1952), La donación Luis León de los Santos. 1942-1952, Santa Fe, Museo Provincial de Bellas Artes, Ministerio de Educación y Cultura, Academia Provincial de Cultura.

Caillet-Bois, H., et al. (1973), Luis León de los Santos (1897-1970), Santa Fe, Colmegna.

Claire, J. (2006), “Acerca de Parade. Notas sobre la iconografía de Arlequín y los saltimbanquis”, en Picasso y el circo, Barcelona, Institut de Cultura de Barcelona, Museu Picasso, p. 56-64.

Constantín, M. T. (1999), «El hombre propone… y la época dispone. O cómo se dibujó el perfil del Museo Rosa Galisteo de Rodríguez», Porto Arte, vol. 10, n° 18, Porto Alegre, mayo de 1999, p. 83-94. DOI: https://doi.org/10.22456/2179-8001.27864

Delgado Ruiz, M. (2004), «Tiempo e identidad. La representación festiva de la comunidad y sus ritmos», Zainak. Cuadernos de antropología-etnografía, n° 26, p. 77-98.

Dolinko, S. (2012), Arte plural. El grabado entre la tradición y la experimentación, 1955-1973, Buenos Aires, Edhasa.

Exposición de dibujos, grabados y acuarelas. Reciente donación de Luis León de los Santos (1957), Santa Fe, MPBA “Rosa Galisteo de Rodríguez”, Ministerio de Educación y Cultura, Departamento General de Bellas Artes.

Fantoni, G. (2007), Instantáneas sobre el arte de la ciudad de Santa Fe. Una antología desde el siglo XIX hasta el presente, Rosario, Fundación OSDE.

Fantoni, G. (2017), La luz en la tormenta. Arte moderno entre dos guerras, Santa Fe, MPBA “Rosa Galisteo de Rodríguez”, Ministerio de Innovación y Cultura de la Provincia de Santa Fe.

García Menéndez, B. (2020), “Disparates de carnaval”, en Moreno, Lourdes y Puelles, Luis, Máscaras. Metamorfosis de la identidad moderna, Málaga, Fundación Palacio Villalón, pp. 67-69.

Giunta, A. (1999), «Nacionales y populares: los salones del peronismo», en Penhos, Marta & Wechsler, Diana, Tras los pasos de la norma. Salones Nacionales de Bellas Artes (19114-1989), Buenos Aires, Ediciones del Jilguero, p. 153-190.

Gluzman, G. (2019), «Mujeres en los Salones Anuales de Santa Fe: artistas, modelos, trabajadoras», Separata, año XVII, n°24, Rosario, CIAAL-UNR, septiembre 2019, p. 81-113. URL: http://www.ciaal-unr.blogspot.com

Krmpotic, C. & Vargas, A. (2018), «El día de los muertos y el cuidado del espíritu en el noroeste argentino», CUHSO. Cultura-hombre-sociedad, vol. 28, n°2, diciembre 2018, p. 227-247. DOI: https://doi.org/10.7770/cuhso.v28i2.1530

Nanni, M. (2002), Figari. Colección Pedro Blaquier y Nelly Arrieta de Blaquier, Buenos Aires, Ledesma SAAI Editor.

Pacheco, M. (1999-2000), «Movimientos artísticos en Argentina desde las vanguardias históricas. Vectores y vanguardias», Lápiz, año XIX, n° 158-159, Madrid, Moloc Ediciones, diciembre 1999-enero 2000, p. 31-37.

Penhos, M. (1999), «Nativos en el salón. Artes plásticas e identidad en la primera mitad del siglo XX», en Penhos, Marta & Wechsler, Diana, Tras los pasos de la norma. Salones Nacionales de Bellas Artes (1911-1989), p. 111-152.

Rinaldi, D. (2008), «Borges y Figari», en Variaciones Borges, n° 26, Pittsburgh, Borges Center, University of Pittsburgh, octubre 2008, pp. 223-242. URL: https://www.borges.pitt.edu/product/47

Rocca, P. (2019), Figari: mito y creación, Buenos Aires, MNBA.

Rondano, L. (2021), «El salón era una fiesta. Carnaval, máscaras y clowns en los Salones Nacionales de Bellas Artes en los años treinta y cuarenta», Separata, año XVIII, n°29, Rosario, CIAAL-UNR, diciembre de 2021, p. 39-75. URL: http://www.ciaal-unr.blogspot.com

Rondano, L. (2021), La representación de las fiestas, celebraciones y rituales populares en el arte argentinoa partir de obras presentadas en el Salón Nacional entre 1911 y 1960 [tesina de grado], Fantoni, G. (dir.) y Armando, A. (codir.), Escuela de Bellas Artes, Facultad de Humanidades y Artes, Universidad Nacional de Rosario. URL: https://www.academia.edu/83218557/Rondano_Luciano_La_representaci%C3%B3n_de_las_fiestas_celebraciones_y_rituales_populares_en_el_arte_argentino_tesina_de_grado_

Rondano, L. (2022), «Fervor histórico, devoción por las tradiciones e imaginación de artista. Danzas tradicionales y artes plásticas bajo la expansión de los estudios folclóricos en Argentina», Avances, n°31, Córdoba, Centro de Producción e Investigación en Artes, Facultad de Artes, UNC, p. 171-191.

Starobinski, J. (2007), Retrato del artista como saltimbanqui, Madrid, Abada.

Wechsler, D. (1999), «Salones y contra-salones», en Penhos, Marta & Wechsler, Diana, Tras los pasos de la norma. Salones Nacionales de Bellas Artes (1911-1989), Buenos Aires, Ediciones del Jilguero, p. 41-98.

RECURSOS WEB

Schenke, J. (2015), «Fanal del Niño Dios recostado con papagayo», Santiago de Chile, Museo de Artes, Universidad de los Andes, 2015. URL: https://www.uandes.cl/images/museo_de_arte/Fanal%20del%20nino%20dios%20y%20papagayo.web.pdf (consultado 02/12/2022)

Published

2023-07-31

How to Cite

Rondano, L. G. (2023). «Man must not live on bread alone.» The representation of the festival in the collection of the Provincial Museum of Fine Arts Rosa Galisteo de Rodríguez. EMBLECAT, Estudis De La Imatge, Art I Societat, 1(12), p. 39–60. https://doi.org/10.56349/emblecat.212

Issue

Section

Recerques