The hidden museum: the origins of mironian symbolism in the archive of Joan Miró Foundation in Barcelona
Keywords:
Joan Miró, dibujos, Fundació Joan Miró, simbolismo, lenguaje artístico, simbolisme, llenguatge artístic, drawings, The Joan Miró Foundation, symbolism, art languageAbstract
This article analyzes the graphic work of Joan Miró preserved in the archives of the eponymous foundation in Barcelona. The collection of drawings is a real hidden treasure, and partly unpublished, both for the student of Miró’s art and for those passionate about his work. The study of these documentary sources has been a fundamental point of departure for examining different aspects of the art of Joan Miró and the constitution of its symbolism, the evolution of language and the topics covered by the artist, such as poetry and politics.
Downloads
References
Balsach, M.J. (2007), Joan Miró. Cosmogonías de un mundo originario (1918-1939), Barcelona, Galaxia Gutenberg.
Bogoni, R. (2007), «Los dibujos surrealistas de Joan Miró de los años veinte», Università Ca’ Foscari di Venezia, tesis de licenciatura.
Bogoni, R. (2009), «La interpretación del simbolismo místico en la obra surrealista de Joan Miró», Màster en Estudis Avançats d’Història de l’Art, Universitat de Barcelona.
Cirici, A. (1971), Miró llegit. Una aproximació estructural a l’obra de Joan Miró, Barcelona, Ed. 62.
Cirlot, L. (1984), «Procesos mironianos: hacia la configuración de la obra», D’art, n. 10, p. 261-275.
Daniel, M. y Gale, M. (2011) Joan Miró. La escalera de la evasión, Barcelona, Fundación Joan Miró-Tate Modern.
Dupin, J. (1963), Joan Miró. La vita e l’opera, Milano, Il Saggiatore.
Dupin, J. (1993), Miró, Barcelona, Polígrafa.
Gasch, S. (1931), «Joan Miró a Montroig», Mirador, vol. III, n. 140, p.4-70.
García de Carpi, L. (2003), «Imágenes milenaristas en el arte de la Vanguardia», Anales de Historia del Arte, Universidad Complutense de Madrid, Vol.13, 2003, <http://revistas.ucm.es/ghi/02146452/articulos/ANHA0303110257A.PDF>, 10-7-12.
Gimferrer, P. (1993), Las raíces de Miró, Barcelona, Polígrafa.
Lanchner, C. (1993), Joan Miró. The Museum of Modern Art, New York, New York, Harry N. Abrams-The Museum of Modern Art.
Llorens, T. (2008), Miró: la terra, Ferrara, Sate SRL.
Lubar, R. (1993), «El Mediterráneo de Miró. Concepciones de una identidad cultural», Joan Miró 1893-1993, Barcelona, Fundación Joan Miró.
Lubar, R. (2000), «Mediterraneo: i colori di un’idea», Art Dossier, Giunti, n. 79, p. 5-24.
Malet, R.M. (1988), Obra de Joan Miró, Barcelona, Polígrafa.
Minguet, J.M., Joan Miró, Madrid, Fundación Mapfre.
Minguet, J.M.; Montaner, T.; Santanach, J. (2010), Epistolari català. Joan Miró 1911-1945, I, Barcelona, Barcino.
Parcerisas, P. (1993), Miró, Dalmau, Gasch. La ventura de l’art modern, 1918-1937, Barcelona, Centre d’Art Santa Monica.
Pesquero Ramón, S. (2009), Joan Miró: la intencionalidad oculta de su vida y obra. Como deletrear su aventura pictórica, Barcelona, Erasmus ediciones.
Picon, G. (1980), Carnets catalans: dibuixos i escrits inédits, Barcelona, Polígrafa.
Raillard, G. (1978), Coversaciones con Miró, Barcelona, Gránica.
Teixidor, J. (1979), «L’obra gràfica de Joan Miró», Joan Miró. Gráfica 1930-1978, Siena, Vallecchi.
Umland, A. (2009), Joan Miró Painting And Anti-painting 1927-1937, New York, Museum of Modern Art.