Methaphorical aesthetic by Chema Madoz

Authors

  • Irene Coll Sánchez Universitat Autònoma de Barcelona Escola de Belles Arts de Sabadell

Keywords:

Chema Madoz, fotografía, surrealismo, poesía visual, photography, surrealism, visual poetry

Abstract

Discovering something extraordinary in everyday objects is one of the most common sensations when you see a Chema Madoz photograph. This article brings us to the work of the Spanish photographer (Madrid, 1958) and its references and proximity to postmodernism and surrealism, and even more to the influence of its visual poetry. To sum up, we are in front of a creative work that can generate different interpretations, depending on the sensory impression received by the human eye.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bachelard, G. (1958), El aire y los sueños: Ensayo sobre la imaginación, México, Fondo de Cultura Económica.

Baudelaire, C. (1976), “Notes nouvelles su Edgar Poe” (1857), Ouvres complètes II, París, Ed. C. Pichois.

Benjamin, W. (1934), Sobre la fotografía, Valencia, Editorial Pre-textos.

Blanco, V. (2005), Antología de la poesía visual, Madrid, Editorial Víctor Pozanco.

Brossa, J.; Madoz, C. (2010), Fotopoemario, Madrid, edit. La Fábrica.

Del Río, V. (2008), Fotografía objeto. La superación de la estética del documento, Salamanca, Ediciones Universidad de Salamanca.

Debray, R. (2013), Vida y muerte de la imagen. Historia de la mirada en Occidente, Barcelona, Espasa Libros.

Díaz-Maroto, J. (1991), «Chema Madoz: Fascinador de lo cotidiano», Visual: magazine de diseño, creatividad gráfica y comunicación, núm.17, p.89-97.

Gómez de la Serna, R.; Madoz, C. (2009), Nuevas Greguerías, Madrid, ed. La Fábrica.

Gómez, M.J.; Perea, J. (1994), El objeto fotográfico: La fotografía cómo representación, Madrid, Universidad Complutense de Madrid.

Kandinsky, V. (1911), De lo espiritual en el arte, Estética 24, Madrid, Edit. Paidós.

Kossoy, B. (2014), Lo Efímero y lo Perpetuo en la imagen fotográfica, Madrid, Cuadernos Arte Cátedra.

Laget, Laurie-Anne (2009), «Hacer evidente lo insólito», Nuevas Greguerías, Madrid, ed. La Fábrica.

Lukács, G. (2013), El alma y las formas, Valencia, Universidad de Valencia, Servicio de publicaciones.

Madoz, C. (2000), «La Edad de Piedra», Matador: Revista de cultura, ideas y tendencias, núm.6, p.178-189.

Millán, B. (1999), Poesía visual en España: Introducción a su historia, teoría y práctica, Madrid, Editorial Información y Producciones.

Ors, M. (1977), El Caligrama de Simias a Apollinaire: Historia y Antología de una tradición clásica, Navarra, Universidad de Navarra Ediciones, S.A.

Sánchez Virgil, J. (2001), La fotografía en España: de los orígenes al siglo XXI, Colección Summa Artis, Madrid, Editorial Espasa Calpe.

Tanizaki, J. (1933), El elogio de las sombras, Madrid, Ediciones Siruela.

Tejado, T. (2008), «Chema Madoz: ilusionista y prestidigitador», Minerva: Revista del Círculo de Bellas Artes, núm.9, p.61-66.

Didi-Huberman.G (2008), Cuando las imágenes tocan lo real¸ <http://www.macba.cat/uploads/20080408/Georges_Didi_Huberman_Cuando_las_imagenes_tocan_lo_real. pdf>, 25-09-2015.

Alonso, Jesús (2010) Creadores – Chema Madoz [Creadores de hoy], España, Radio Televisión Española, 21 Enero 2010.

Gómez, Manuel (Productor) (2010, Enero 21) Creadores – Chema Madoz [Creadores de hoy], España, Radio Televisión Española.

Morente, Ana; Pérez, Rosa (2012), Regar lo escondido [Imprescindibles], España, Radio Televisión Española, 9 Enero 2012.

Rubio, Chus (Productor), (2015, Enero 9) Regar lo escondido [Imprescindibles], España, Radio Televisión Española.

Downloads

Published

2016-12-31

How to Cite

Coll Sánchez, I. (2016). Methaphorical aesthetic by Chema Madoz. EMBLECAT, Estudis De La Imatge, Art I Societat, (5), 125–138. Retrieved from https://publicacions.emblecat.com/EMBLECAT/article/view/97

Issue

Section

Arts Visuals i Sonores