Bachiacca, Miquel Àngel i les Teste Divine
dos exemples a la Gemäldegalerie de Berlín
Paraules clau:
Bachiacca, Miguel Ängel, Gemäldegalerie, presentation drawings, Miquel Ângel, MichelangeloResum
Resumen
En el present article s’analitza la relació dels anomenats presentation drawings de Miquel Àngel amb la producció del pintor florentí del segle XVI, Bachiacca. Agafant com a exemple les seves dues taules que conserva la Gemäldegalerie de Berlin, s’analitza l’assimilació dels dibuixos de Miquel Àngel i del seu propi mite en aquestes obres. De la mateixa manera, s’estudia a través d’aquests dos exemples la funció dels presentation drawings com a elements d’aprenentatge del disegno per als artistas del segle XVI.
Descàrregues
Referències
Beuzelin, Cécile [2014] L’anticamera Benintendi, Florencia, Leo S. Olschki (en prensa).
Braham, A. (1979), «The bed of Pierfrancesco Borgherini», The Burlington Magazine, 121, p. 754-765.
Chiarini, M. (1986), Andrea Del Sarto. 1486 – 1530. Dipinti e disegni a Firenze, cat. exp., Palazzo Pitti, Florencia, 11-08-1986/1-3-1987, Milán, D’Angeli-Haeusler.
Deswarte-Rosa, S. (1990), «Opus Micaelis Angeli: le dessin de Michel-Angel de la collection de Francisco de Holanda», Prospettiva, 53-56, p.388-398.
Donati, A. (2010), «Il ritratto di Michelangelo Buonarroti da Giuliano Bugiardini a Daniele Ricciarelli»;Strinati, Claudio; Crescenti, Claudio: La Forma nel Rinascimento: Donatello, Andrea Bregno, Michelangelo e la scultura a Roma nel Quattrocento, cat. exp., 16-06-2010/05-09-2010, Palazzo Venezia, Roma, Rubbettino, Soveria Mannelli, 2010, p. 199-212.
Hartt, F. (1970), Michelangelo Drawings, Nueva York, Harry N. Abrams.
Hirst, M. (1988), Michelangelo and his Drawings, New Haven, Yale University Press.
Hirst, M. (2011), Michelangelo I: The Achievement of Fame. 1475-1534, New Haven, Yale University Press.
Kemp, W. (1974), «Disegno: Beiträge zur Geschichte des Begriffs zwischen 1547 und 1607», Marburger Jahrbuch für Kunstwissenschaft, 19, p.219-240.
La France, R. (2008), Bachiacca. Artist of the Medici Court, Florencia, Leo S. Olschki.
Natali, A. (2010), «La camera fiorentina di Pierfrancesco Borgherini»; Sebastiano del Piombo e la cappella Borgherini nel contesto della pittura rinascimentale: atti del convegno internazionale, Florencia, Nardini, Florencia, p. 36-39.
Michelangelo (1979), Carteggio, 5 vols., edición de Paola Barocchi y Renzo Ristori, Florencia, SPES.
Nikolenko, L. (1966), Francesco Ubertini called Il Bacchiacca, Nueva York, J. J. Augustin Publisher.
Perrig, A. (1976), Michelangelo und die Zeichnungswissenschaft: ein methodologischer Versuch, Frankfurt, Peter Lang.
Perrig, A. (1991), Michelangelo’s drawings: the science of attribution, New Haven, Yale University Press.
Rosenthal, G. (1961), Bacchiacca and his friends (cat. exp.), 10-01-1961/19-02-1961, The Baltimore Museum of Art, Baltimore, The Baltimore Museum of Art Publications.
Schumacher, A. (2007), Michelangelos Teste Divine. Idealbildnisse als Exempla der Zeichenkunst, Münster, Rhema Verlag.
Vasari, G. (1971), Le Vite de’ più eccellenti pittori, scultori e architettori nelle redazioni del 1550 e 1568, edición de Rosanna Bettarini y Paola Barocchi, 11 vols., Florencia, SPES-Sansoni.
Wilde, J. (1953), Michelangelo and his studio, Londres, British Museum, Department of Prints and Drawings.