Theo van Doesburg, Joan Salvat-Papasseit, Josep Dalmau and Joaquim Torres García: a collaboration, the magazine Nouveau Plan and an exhibition, 1920-1930
DOI:
https://doi.org/10.56349/emblecat.164Keywords:
Theo van Doesburg, Joan Salvat-Papasseit, Josep Dalmau, Joaquim Torres García, Het Getij, Nouveau PlanAbstract
The Dutch artist, poet, typographer and photographer Theo van Doesburg maintained an epistolary relationship with poet Joan Salvat-Papasseit between 1919 and 1921, the result of which was an article by the poet in the Dutch journal Het Getij, which until now has not been acknowledged in his bibliography. He also maintained a friendly and epistolary relationship with dealer and gallery owner Josep Dalmau and painter Joaquim Torres García, with whom he wanted to publish an international art journal from Barcelona, which would uphold the neoplasticist ideas of the moment and the live art known as Nouveau Plan that never succeeded.
Downloads
References
Baiarola (1929), «Exposició d’Art Modern i estranger (Galeries Dalmau) I Consideracions preliminars», La Veu de Catalunya, 14/11/1929.
«Exposició d’Art Modern i estranger (Galeries Dalmau) II Idees», La Veu de Catalunya, 17/11/1929.
«Exposició d’Art Modern i estranger (Galeries Dalmau) III Idees», La Veu de Catalunya, 23/11/1929.
«Exposició d’Art Modern i estranger (Galeries Dalmau) IV Idees», La Veu de Catalunya, 25/11/1929.
«Exposició d’Art Modern i estranger (Galeries Dalmau) V Idees», La Veu de Catalunya, 27/11/1929.
«Exposició d’Art Modern i estranger (Galeries Dalmau) VI Renuncia a la joia del món fenomènic», La Veu de Catalunya, 29/11/1929.
R.B. [Benet, Rafel] (1929), «Exposició d’Art Modern i estranger (Galeries Dalmau)», Gaseta de les Arts, desembre 1929.
Capdevila, Carles (1929), «Galeries Dalmau. Exposició d’Art Modern i estranger», La Publicitat, 21/11/1929.
D’Arenys, Joan (1929), «La Catalogne a l’etranger», La Revue de Catalogne, París, 1/8/1929.
Galeries Dalmau, Temporada 1929-1930. Exposición de Arte Moderno y Extranjero, novembre de 1929, Imp. J. Horta, Barcelona [Catàleg d’exposició].
Gifreda, Màrius (1929), «Exposicions», Mirador, 14/11/1929. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1444-0938.1929.tb01901.x
La Vanguardia. Redacció (1930), «Gráficos de Barcelona», La Vanguardia, 13/5/1930.
Mar Vella. Revista Nacionalista de Joventuts, desembre 1919, núm.4.
Salvat-Papasseit, Joan (1920), «Briefuij Spanje. Door J. Salvat Papasseit », Het Getij, n.2 Amsterdam, febrer 1921, p.211-212.
Sucre, Josep M. de (1929), «Josep Dalmau », Mirador, Barcelona, 28/11/1929.
Torres-García, J. (1929-a), «Del veritable ambient de París. Theo van Doesburg », La Veu de Catalunya, Barcelona, 11/4/1929.
Torres-García, J. (1929-b), «Del veritable ambient de París. Theo van Doesburg II», La Veu de Catalunya, Barcelona, 30/4/1929.
Torres García, Joaquín (1990), Historia de mi vida, Barcelona, Ediciones Paidós Testimonios (primera edició, Montevideo 1939).
Xurriguera, Ramon (1929), «Josep Dalmau ens conta un pla d’exposicions», La Publicitat, Barcelona, 27/6/1929.
Abelló Juanpere, Joan (2015), França o bé Itàlia? Avantguardes europees a Catalunya: percepció i transferències (1900-1921), edició crítica de les Lletres de l’estranger de Joan Salvat-Papasseit i projecte de mostra, UPF 2015. [Tesi doctoral].
Terramar. Publicació quinzenal d’art, lletres i deports (2019), edició facsímil. Estudi, introducció i edició a cura de Vinyet Panyella. Centenari de la Ciutat-Jardí Terramar 1919- 1920. Consorci del Patrimoni de Sitges, Edicions i Propostes Culturals Andana, S.L.
Vidal i Oliveras, Jaume (1988), Josep Dalmau. L’aventura de l’art modern, beca d’investigació Caixa de Manresa 1988, Manresa, Fundació Caixa de Manresa, Angle Editorial.
Andrés Pàmies, Elisenda (2012-2013). «Les Galeries Dalmau: un projecte de modernitat a la ciutat de Barcelona», Barcelona, Facultat d’Humanitats, Universitat Pompeu Fabra. Dir. Maria de los Santos Felguera [Treball de fi de grau d’Humanitats]. http://hdl.handle.net/10230/22029, gener-octubre 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 5 emblecat edicions
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.