Mariano Andreu and John Gielgud in Much Ado About Nothing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56349/emblecat.166

Keywords:

Mariano Andreu, John Gielgud, Stratford upon Avon, Much Ado About Nothing, theatre

Abstract

Shakespeare’s Much Ado About Nothing, staged in Stratford upon Avon in 1949, marked the beginning of a close friendship between actor-director John Gielgud and theatrical costume and theater designer Mariano Andreu. Through the documentation, press and bibliography collected in this study, it is shown how the meeting took place, the preparation and the international  dissemination of the play, with various tours and revivals.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Esther Garcia-Portugués, ArsNostrum

PhD in Art History

Historian and Art Critic (ACCA and AICA)

References

Beaumont, C.W. (1946), Ballet Design past and present, Londres, The Studio Ltd.

Bellveser, J., «Desde París. Cartelera (con pocas mayúsculas) de un comienzo de temporada», Teatro. Revista Internacional de la Escena, núm.1, Noviembre 1952, p.19-21.

Blum, R. (1937), Ballets de Monte-Carlo, Nice, Société Générale d’Imprimerie, ed. Marcel Roche.

Corathiel, E., «Creative Artists in the Theatre. Mariano Andreu», Theatre World, mayo 1960, v.LVI, núm. 24, p.18-21.

Destino, núm.796, 8/11/1952, p.28.

El Correo Catalán, 22/2/1963.

El Teatre Catalá 1915-1916, portades (núm. 171, 5/6/1915; núm. 232, 5/8/1916; núm. 233, 12/8/1916; núm. 234, 19/8/1916; núm. 235, 26/8/1916; núm. 236, 2/9/1916; núm. 237, 9/9/1916; núm. 238, 16/9/1916; núm. 241, 7/10/1916; núm. 242, 14/10/1916, y núm. 243, 21/10/1916)

Gasch, S., L’Expansió de l’art català al món, Barcelona, Impremta Clarasó, 1953.

Gielgud, J., «Benedick-Leontes-Cassius», Stage Directions, Londres, Heinemann (1963) 1964, p.36-43 i 34 il.

Lane, D. (1950), «At the play Much Ado About Nothing», Punch, 21/6/1950, p. 692.

Playfellow, Truth, 18/1/1952.

Punch, 23/1/1952, p. 152. DOI: https://doi.org/10.1063/1.1701965

Sandor, M. (1950), «Mariano Andreu. Original, vigoroso, audaz y gran artista», Lyra, Año II, núm.77-78, 1/2/1950.

The Morning Advertiser, Londres, 17 y 23/1/1952.

The New York Times, 7 y 16/6/1957

The New York Times, 18/9/1959, p.25

The Times, 21/4/1949; 18/5/1951; 12/1/1952; 17/5/1955; 7/5/1957; 13/5/1957, y 7/6/1957.

Trewin, J.C., «Moment of Crisis», John O’London’s Weekly, Londres, 1/2/1952, p. 103.

Curet, Francesc, Història del Teatre Català, Barcelona, Aedos, 1967.

García Portugués, Esther, «El reconeixement artístic de Mariano Andreu en el nostre país», Butlletí de la Reial Acadèmia Catalana de Sant Jordí, núm. XXI, Barcelona (2007) 2008, p.101-116.

Garcia-Portugués, Esther, Mariano Andreu (1888-1976). Biografía y catálago razonado, Barcelona, ArsNostrum ed. 2019.

Murga Castro, Idoia (2012), Pintura en danza. Los artistas españoles y el ballet (1916-1962), Madrid, Consejo Superior de Investigaciones Científicas, Instituto de Historia.

Murga Castro, Idoia (2017), Escenografía de la danza en la Edad de la Plata (1916-1936), Madrid, Consejo Superior de Investigaciones Científicas (2009) 2017.

Suárez-Pajares, Javier, y Acker, Yolanda, «Los compositores españoles y el ballet en el siglo XX», Ritmo para el Espacio. Los compositores españoles y el ballet en el siglo XX, (cat.exp.), Madrid, Centro de documentación de Música y Danza INAEM, 1998, p. 26, 51, 146 y 80-81 il.

Published

2020-06-30

How to Cite

Garcia-Portugués, E. (2020). Mariano Andreu and John Gielgud in Much Ado About Nothing. EMBLECAT, Estudis De La Imatge, Art I Societat, 1(9), 125–148. https://doi.org/10.56349/emblecat.166

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 > >>