Joan Merli, art dealer for the painter Miquel Villà. A story of artístic promotion
DOI:
https://doi.org/10.56349/emblecat.183Keywords:
Joan Merli, Miquel Villà, realism, collecting, art marketAbstract
The painter Miquel Villà, promoted by the art dealer Joan Merli became one of the main pillars of the artistic organization which Merli created in 1930. Villà’s painting, ascribed to pictorial realism and different from the rest, was not understood by the public and Merli had to encourage interest in it among collectors and also to present it abroad. This study recalls the professional relations between the two, dealer’s activities in the context of the art crisis and the return to the realism of the 1930s.
Downloads
References
(Galeries Layetanes)», La Veu de Catalunya, -Edició del vespre-, núm. 10.411, 15 d’octubre de 1929, p.4.
Benet, R. (1928), «Sala Joan Merli», La Veu de Catalunya, -Edició del vespre-, núm. 10.141, 30 de novembre de 1928, p.1.
Benet, R. (1931), «Segona-Exposició-Adjudicació de l’Organització Joan Merli», La Veu de Catalunya, -Edició del vespre-, núm.10.886, 29 d’abril de 1931, p.5.
Benet, R. (1931), «Vida artística. Tercera Exposició de l’Organització Joan Merli», La Veu de Catalunya, -Edició del vespre-, núm.11.044, 3 de novembre de 1931, p.5.
Benet, R. (1932), «Exposicions. Organització Joan Merli», La Veu de Catalunya, -Edició del vespre-, núm. 11.387, 9 de desembre de 1932, p.6.
Capdevila, C. (1930), «Sala Joan Merli. Miquel Villà», La Publicitat, núm. 17.436, 25 de febrer de 1930, p.5.
Capdevila, C. (1930), «Organització Joan Merli», La Publicitat, núm. 17.664, 29 d’octubre de 1930, p. 5
«Exposició Miquel Villà», La Publicitat, núm. 17. 422, 8 de febrer de 1930, p. 6.
Fernández, A. (1931), «Sala Badrinas. Organització Joan Merli», Mirador. núm. 118, 7 de maig de 1931, p.7.
Folch i Torres, J. (1930), «Sala Merli a les Galeries Laietanes. Miquel Villà», La Veu de Catalunya, -Edició del matí-, núm. 10.520, 22 de febrer de 1930, p. 4.
Gasch, S. (1929), «L’elogi del mal gust», La Publicitat, núm. 17.361, 29 de novembre de 1929, p.4.
Gasch, S. (1934), «Miquel Villà», Art, núm.6, Barcelona, març de 1934, p. 164.
Gasch, S. (1935), «El retorn al realisme», Art, núm.7, Barcelona, abril de 1935, p.195.
Gasch, S. (1960), «Miquel Villà o la llamada al orden», Destino, Barcelona, 17 de desembre de 1960, p.55.
Gifreda, M. (1930), «Actualitats. Miquel Villà», Mirador, núm. 56, 20 de febrer de 1930, p. 7.
Gifreda, M. (1931), «Organització Joan Merli», Mirador, núm. 144, 5 de novembre de 1931, p.7.
Merli, J. (dir.) (1934), «Notes», Butlletí del Col·leccionista Amateur d’Art, núm. 1, novembre de 1934, s.p.
Merli, J. (1940), «Presentació de Miquel Villà a Buenos Aires», Catalunya, núm. 118, setembre de 1940, p.19, 32.
Polo, I. (1935), « Miquel Villà», L’Instant, 6 de maig de 1935, p.8.
Xuriguera, R. (1930), «Miquel Villà, pintor neo-romàntic», Mirador, núm. 55, 13 de febrer de 1930, p. 7.
Baron, E. (2020), El marxant i editor Joan Merli i Pahissa (1901-1995). Promoció, difusió i col·leccionisme de l’art català entre 1920 i 1950, Barcelona, Universitat de Barcelona [tesi de doctorat].
Giralt-Miracle, D. (1998), Àlbum Villà, Barcelona, Quaderns Crema.
Junoy, J. M. (1931), L’actualitat artística 1930-1931, Barcelona, Llibreria Catalònia.
Merli, J. (1976), 33 pintors catalans, Hospitalet de Llobregat, Romagraf, S.A. (Segona edició).
Pérez Segura, J. (2007), La quiebra de lo moderno. Margaret Palmer y el arte español durante la guerra civil, Córdoba, Fundación Provincial de Artes Plásticas Rafael Botí.
Santa-Maria, G; Tur, P. (ed.) (2003), Irene Polo. La fascinació del periodisme. Cròniques (1930-1936), Barcelona, Quaderns Crema.