Mariano Andreu. Del ballet de Don Juan de Gluck a la versió teatral de Montherlant

Autors/ores

Paraules clau:

Mariano Andreu, Don Juan, Gluck, Montherlant, teatre, ballet, teatro, theatre

Resum

Aquest estudi presenta un artista que va tenir un llarg recorregut en el disseny de vestuarii decorats per ballet i teatre. Mariano Andreu va recrear fidelment en la seva obra,concretament en el tema de Don Juan, l’ambient de l’argument i de la composició musical. L’any 1936, al cim de la seva trajectòria artística, participà en l’escenificació del Don Juan de Ch.W. Gluck pel Ballet de Monte-Carlo, un vell romanç castellà que reprendrà com a dissenyador en l’obra teatral d’ Henry de Montherlant el 1958.

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.

Biografia de l'autor/a

Esther Garcia-Portugués, ArsNostrum

PhD in Art History

Historian and Art Critic (ACCA and AICA)

Referències

Andreu, M. (1960), «Velázquez, sus préstamos bien pagados», Velázquez son temps, son influence, Madrid del 7 al 10 de desembre de 1960, p. 65-71.

Beaumont, C. W. (1937), Complete Book of Ballets, Londres, Putman.

Beaumont, C. W. (1946), Ballet Design past and present, London, The Studio Ltd.

Bellveser, J. (1952), «Desde París. Cartelera (con pocas mayúsculas) de un comienzo de temporada», Teatro. Revista Internacional de la Escena, núm.1, novembre 1952, p. 19-21.

Benito, A. (1958), «Andreu. Muchos premios y más mérito», La Actualidad Española, 6 de noviembre de 1958.

Cocktail (1936), «La Potinière», Gazette de Biarritz, setembre de 1936.

Destino, núm. 677, 4 d’ag ost de 1950, p.20.

Femina, Modes de Printemps, París, abril 1948, p.132-133.

Gasch, S. (1953), L’Expansió de l’art català al món, Barcelona, Impremta Clarasó.

Gielgud, J. (1963), Stage Directions Gielgud John, London, Heinemann.

Giraudoux, J. (1954), Théatre, 2 v., París, Ed.Grasset (col·lecció privada).

L’Avant-Scène. Theatre, núm.379-380, 1-15 maig 1967.

La Vanguardia, 29 de setembre de 1957, p.26.

La Vanguardia, 28 d’abril de 1962, p.27.

Llopis, A. (1963), «Instituciones Barcelonesas. El mundo del Teatro. Otro regalo importante», La Vanguardia, 19 de juliol de 1964, p.37.

Martin, J. (1939), «Ballet Russe gives Fokine’2 ‘Don Juan’», The New York Times, 22 de març de 1939.

Montsalvatge, X. (1948), «La contribución española al “ballet” internacional», La Vanguardia, 23 de maig de 1948, p.11.

Montherlant, H. de (1958), Don Juan, París, Henri Lefebvre, MCMLVIII [1958]. Col·lecció privada.

Opalak, J. (1967), «Mariano Andreu», Castellana Magazine, Madrid, Castellana Hilton, vol. XI, núm. 1, g ener 1967, p. 30-32.

Sempronio (1952), «Gente de Teatro. Mariano Andreu», Destino, núm.796, 8 novembre 1952, p . 28.

Sempronio (1963), «Mariano Andreu, de vuelta», Diario de Barcelona, Barcelona, 17 de febrer de 1963, p.4.

Sentís, C. (1958), «Un Don Juan de Montherlant», La Vanguardia, 5 de novembre de 1958, p .18.

The New York Times, 16 d’octubre de 1938, p.164.

The New York Times, 23 d’octubre de 1938, p.40.

The Studio, v. 114, Londres, juliol-desembre 1937, p. 299.

The Studio, v. 120, Londres, juliol-desembre 1940, p. 82-83.

The Studio, v. 120, Londres, juliol-desembre 1940, p. 166.

Aguilar, C. (2004), Guía del Cine, Madrid, Cátedra.

Belanchine, G.; Mason, F. (1977), Belanchine’s Complete stories of the great ballets.

Chujoy, A.; Manchester, P. W. (1967), «Ballet Monte Carlo», The Dance encycloped.

Clarke, M.; Crisp, Cl. (1978), Design for Ballet, London, Macmillan.

El Ballet (1980), Enciclopèdia del Arte Coreogràfico, Madrid, Aguilar Ed.

Estrany i Castany, S. (1990), «Marià Andreu i Est any, un mataroní universal», Fulls del Museu Arxiu de Santa Maria, núm.36, Mataró, gener 1990, p.17-25.

Garcia-Portugués, E. (2007a), Mariano Andreu, (cat. exp.), Madrid, Galería José de la Mano.

Garcia-Portugués, E. (2007b), «El tractament de l’espai interior en l’obra de Mariano Andreu (1888-1976)», Jornades Internacionals. Espais interiors. Casa i Art des del segle XVIII al XXI, Universitat de Barcelona i Université de Perpignan Via Domitia, 26, 27 i 28 de gener de 2006, Barcelona, Universitat de Barcelona, p. 367-377.

Garcia-Portugués, E. (2008), «El reconeixement artístic de Mariano Andreu en el nostre país», Butlletí de la Reial Acadèmia Catalana de Sant Jordi, núm. XXI, Barcelona (2007) 2008, p. 101-116.

Marià Andreu (1995), (cat.exp.), Mataró, Museu Comarcal del Maresme-Mataró, del 16 juny al 27 d’agost de 1995.

Ruiz Tarazona, A. (2014), «Lo Español en Gluck», Scherzo, núm.294, març 2014, p.80-85.

Tharrats, J.J. (1950), Artistas Españoles en el Ballet, Barcelona-Buenos Aires, Argos.

Descàrregues

Publicades

2015-12-31

Com citar

Garcia-Portugués, E. (2015). Mariano Andreu. Del ballet de Don Juan de Gluck a la versió teatral de Montherlant. EMBLECAT, Estudis De La Imatge, Art I Societat, (4), 89–108. Retrieved from https://publicacions.emblecat.com/EMBLECAT/article/view/81

Número

Secció

Arts Visuals i Sonores

Articles més llegits del mateix autor/a

1 2 3 > >>